Audi 2017 - MRF

Audi 2017

Nästan allt tycks ha blivit bättre – återförsäljarnas generella tillfredsställelse med generalagenten har ökat påfallande. Förtroendet för företagsledningen och organisationen är bättre; betygen för affärsledarskapsförmågan är det fjärde högsta totalt sett.

Men framför allt handlar det om det som kanske är allra viktigast – att vara lyhörd, snabbfotad, kommunicera tydligt och lyssna väl. Smidigheten i affärsrelationen.

– En god indikation på att återförsäljarna gillar oss, kommenterar märkeschefen Marco Schubert som snart lämnar sin post efter tre år.

Han hade haft för avsikt att stanna två år till men koncernen kallade honom för att ta hand om Skoda i Asien. Man får säga att han lämnar Audi i Sverige med den äran och han betonar hur viktig öppenheten har varit i dialogen med handlarna.

Man anar att det har varit tuffa diskussioner med både märkesföreningen och enskilda återförsäljare; generalagenten ställer hårda krav och det gör återförsäljarna också.

– Handlarna säger vad de önskar, vi säger vad vi kan göra och lovar att hålla det, säger Schubert.

Rakt och tydligt, inget svävande på mål.

Ett grundläggande orsakssammanhang till den förbättrade relationen ser Marco Schubert i en utvecklad organisation med rätt personer på rätt plats. Det har sannolikt fått genomslag bland annat inom bilförsäljningen där tre tjänster har avsatts för att oreserverat coacha återförsäljarna.

– Medarbetarna är progressiva, energiska och har egna budgetar.

Också på tillbehörssidan är märkesspecifik personal tillsatt.

– De är behjälpliga redan från hamnleveranserna och underlättar mycket för handlarna.

Förenklingar verkar ha skett även i annat – i marginalsystemet, kundnöjdhetsmätningarna och företagsförsäljningen. I fråga om fleet säger Schubert att prissättningen har gått mot att orientera sig mer mot basbelopp som underlättar försäljningen.

Säljutbildningarna är ett av de få områden där Audi backar, lite överraskande för Marco Schubert, som dock säger att en specifik person har tillsatts där också just för coacha kring nya modeller och dess avancerade teknik. Att sänkt bonus på servicemarknaden också renderar i sänkt betyg, tycker Schubert kompenseras av att omfördelade resurser har stärkt kundnöjdheten.

– Generalagenten har ett strongt team i dag och 45 återförsäljare som alla är rädda om. Min intention har varit att ge återförsäljarna trygghet, att de ska kunna lita på att vi gör rätt saker som gynnar deras lönsamhet för att de ska våga investera för framtiden, säger Marco Schubert och tillägger:

– Svenska Audihandlare är faktiskt bland de mest lönsamma i världen, åtminstone bland topp fem.

Text och foto Ing-Cathrin Nilsson