Blocketmöte aug-2017 - MRF

Blocketmöte aug-2017

Schibsted visade att de under juni i en uppdaterad version har förändrat blocket.se på en rad punkter. Bland annat presenteras återförsäljarens logo tydligare och utrustningen finns i en punkt-lista. Blocket erbjuder också en möjlighet att köpa till en premium-funktion där man slipper kringliggande annonsering på sidan. Om detta tillägg görs finns också en större tydlighet kring återförsäljarens erbjudande för finansiering, försäkring och garantier, mm. Dessutom är det enklare för kunden att kontakta återförsäljaren och även nå deras hemsida.

Dessa förbättringar är krav som vi ställde förra året och som Schibsted tidigare meddelat först skulle kunna införas till kommande årsskifte.

För frågan om ägandet av materialet, menar Schibsted att den stora frågan om användandet av bilder för andra annonsörer, nu förändrats, då man i premiumfunktionen inte får den kopplingen. För de som inte använder premiumfunktionen kvarstår problemet. Ägandefrågan i övrigt av materialet fick vi inte något nytt svar kring.

Dubbelannonseringen på Blocket och Byt bil kvarstår och kommer att kunna väljas bort först till årsskiftet. Blocket kommer att presentera ny hemsida för fordon vid årsskiftet eller senare.

Deltagare på mötet var Raoul Grünthal, VD Schibsted Sverige, Mats Eriksson, Business Area Manager Growth, Jan Prokopec, CEO, Blocket, Therese Ahlström Brodowsky, CEO, Byt Bil och ansvarig fordon Blocket, Mikael Lidman, Svenska Fordhandlareföreningen, vd, Stefan Hellgren, ansvarig Bilmetro personbilar Dalarna, Tommy Letzén, MRF, vd och Johan Holmqvist, MRF, bilhandelsansvarig.

Läs här om tidigare möte