Toyota - MRF

Toyota

Från att ha varit nia för två år sedan, är man i år på en 22:a plats, med bara fem märken bakom sig. Xavier Heylen, vd för Toyota Sverige, försäkrar att man tar det seriöst och vill ha en fortsatt tät kontakt med återförsäljarna.

– Ibland tar det tid det innan man ser effekterna av de åtgärder man genomför. Vi följer upp vad vi gör kontinuerligt och hade för en tid sedan till exempel möte med alla återförsäljare där vi hade workshops inom en rad områden, säger han.

Han återkommer till vikten av hållbar tillväxt för alla parter. I fjol var marknadsandelen en knapp procent högre än året innan, från 5,94 till 5,99.

Generellt sett har ledningen för Toyota svårt att förstå och förklara den allmänna nedgången. Bredvid Xavier sitter informationschef Bengt Dalström och försäljningsdirektör Peter Andreasson. På några frågor finns det större förståelse.

– Vi har en dialog om bonussystem där vi inte är klara ännu, och det kan säkert förklara en del av resultaten, säger Xavier Heylen.

På frågan om bonussystem för bilar sjunker betyget till en bit under tre, och bara tre märken hamnar lägre.

I fjol hade Toyota en del logistiska problem kopplat till hamnen, vilket Peter Andreasson tror kan ha påverkat negativt på vissa frågor, även sådana kopplade till serviceområdet. På garantier är tappet något mindre och på frågan om good-will till och med något upp. På reservdelsområdet är det däremot rejäla nedgångar. Överraskande för Xavier Heylen som menar att de är ”top notch” på logistikområdet, vilket borde synas i betygen.

– Det här är vår ryggrad. Men kanske är det små förändringar som gett stora resultat i enkäten, funderar han.

Bästa området i enkäten är finansiering som är det enda frågeområde där man ligger på den övre halvan.

Trots bra försäljning, trots att man har en rad nya modeller på ingång, varav flera är långt fram inom elbils- och laddhybridområdet, och trots att marknadsandelen går upp något, sätter återförsäljarna klart sämre betyg på sin generalagent på i princip alla frågor, med några få undantag.

– Det handlar säkert en del om osäkerhet inför framtiden.

Text och foto Niklas Aronsson