Audi 2019 - MRF

Audi 2019

Audi har länge präglats av ryckighet och många byten av Sverigechefer. Den trenden kan vara på väg att bytas mot en stabilare långsiktigare tillvaro.

– Det ska vara som ett maratonlopp, en hållbar jämn ökningstakt år från år, säger Diego Ramos som får stå till svars för handlarnas omdömen för andra gången.

Han behöver inte skämmas i år. Indexuppgången är 6,2 och flertalet betyg är betydligt högre än i fjol. Trots alla leveransproblem, orsakade av WLTP. Ramos drar intressanta slutsatser av strulet:

– Allt som kunde gå snett knutet till leveranserna i fjol, gjorde det. Men varken vi eller återförsäljarna hade någon orsak till det som skedde. Vi höll ihop och det band oss samman. Inte utan att jag tror att allt trassel fick en positiv följdverkan i vår relation.

En handlarkommentar lyder också: ”GA har fått lida för fabrikens WLTP-försumlighet.”

I GA-enkäten toppar Audi flera frågor – inom marknadsföring och säljutbildningar bland annat. Villkoren för demobilar tycks bättre, de centrala kampanjerna och utvecklingen av digitala produkter också, även om kund-appen trilskats en del. Handlarna är nöjdare med bonussystemet, men inte riktigt på servicemarknadssidan, någon skriver att ”ett relevant bonussystem för verkstadssidan saknas”. Och mer kan önskas i stöd för lokal marknadsföring.

– Jag tar till mig det och ska låta vår nye marknadschef titta på det, säger Ramos.

Reservdelssidan är stark med fungerande logistik och dagliga leveranser.

Personalbemanningen hos generalagenten har stabiliserats och över huvud taget skönjs en ny stadga i Audi-strategin.

I fjol lovade Diego Ramos att sätta en positiv spiral i rörelse och det löftet får han väl sägas ha uppfyllt. I år lovar han att fortsätta den spiralen, bland annat med förenklade marginalsystem och villkor för demobilar.

– Framför allt ska vi fortsätta att ha en öppen, konstruktiv och transparent dialog med återförsäljarna, slutar han.

Text och foto Ing-Cathrin Nilsson