Från framtidsscenarion i stora penseldrag ner till detaljfrågor rörande poster på verkstadsfakturan. MRFs informationsturné, MRF PÅ VÄG, är en maximalt laddad och synnerligen matnyttig halvdag speciellt ämnad åt MRFs medlemsföretag.

Informationsturnén är ständigt pågående och alltid uppdaterad med det allra senaste inom bilhandel, servicemarknad, plast-, lack- och plåtskador samt juridik och opinion. Under hösten har turnén haft nedslag i bland annat Norra Älvsborg, Göteborg, Örebro och Södermanland.


Charlie Magnusson och Tommy Letzén, MRF
30-talet deltagare från Örebrodistriktet
Peter Larsson, Lindesbergs Bilskadecenter
Peter Nordman, Örebro Automobilaffär
David Svanborg, ordf MRF Örebro

Till Örebro kom ett 30-tal medlemmar. Sammantaget var deltagarna nöjda eller mycket nöjda med den information som Tommy Letzén, Charlie Magnusson, Klaus Silfvenius, Jan Olvenmo, Joachim Due-Boje och David Norrbohm gav.

Upplägget för halvdagen är enkelt – nuläge och framtidsspaning från Tommy Letzéns sida, opinion från Charlies samt bilhandel från Klaus, plast-, lack- och plåtskador från Jan, verkstad från Joachim samt övergripande bilhandels- och verkstadsjuridik från David.

I sin framtidsspaning lyfter Tommy Letzén fram konsekvenser av ökad digitalisering för både bilhandlare och verkstäder. I sin spaning belyser Charlie Magnusson det opinionstryck som bilen och bilismen befinner sig under från våra politiker.

Under bilhandel avhandlar Klaus Silfvenius bland annat den lokala marknaden. I Örebro är den lokala nyregistrerings-statistiken mycket intressant eftersom nybilsmarknaden domineras av Kia samtidigt som Volvo och VW ”underpresterar”.

– Mycket bra, kul att vi kan hålla en träff i Örebro igen, summerar David Svanborg, ToyotaCenter och ordförande för Örebrodistriktet inom MRF.

– Det var välbesökt, och framför allt fick många frågor sina svar, fortsätter han när vi talas vid efter att bilhandelsgruppen avslutat sin del.

Joachim Due-Boje uppehåller sig kring utvecklingen inom servicemarknaden och behovet av, vid skärpt konkurrens, att infria kundens förväntningar. På träffen i Örebro avslutar han med att tala om kvalitetsstandarden Godkänd Bilverkstad, och att det är ingen svårighet att vare sig uppnå den eller att debitera kostnaden specificerad på kundfakturan.

– Överlag bra, och Jocke är en bra föredragshållare som emellanåt drar ner brallorna på oss, konstaterar Niklas Nordman från Örebro Automobilaffär.
– Speciellt värdesätter jag att han talar utifrån case i vår vardag, fortsätter han.

Jan Olvenmo ger en bild över utvecklingen inom plast, lack och plåtskador. Han lyfter bland annat debiterings- och ersättningsprinciper samt det pågående arbete med Cabas och försäkringsbolagens agerande. I Örebro pratar han mycket om det samverkansarbete som pågår i branschen på MRFs initiativ.

– Den här dagen har betalat sig summerar Peter Larsson, Lindesbergs Bilskadecenter AB, som lyssnade till Jan Olvenmo.

– Det var bra att damma av sådant om provisoriska reparationer. Det gäller att ha en ”räv” bakom örat för att undvika problem. Sedan, glöm detta med handslag, det ska vara skriftligt, fortsätter han.

Bilhandel

Bilar på nätet

Det finns en tydlig lagstiftning genom lagen om distansavtal, avtal för köp utanför affärslokalen. I den...

Läs mer

Nyreg nov 2019 – Den starka hösten fortsätter!

Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF, kommenterar november månads nybilsregistreringar.

Läs mer

Om ersättning vid leveransförsening

Förtydligande med anledning av missvisande artikel om konsuments rätt till ersättning vid leveransförseningar.

Läs mer
Visa alla