Första september 2021 ska SERMI vara infört inom EU. SERMI är en behörighetsackreditering ner på mekanikernivå, en personlig USB-nyckel kopplad till arbetsplatsen, för att via en central, europeisk, server komma åt teknisk information som av fordonstillverkarna betraktas som säkerhetsrelaterad. Det kan vara teknisk information om stöldskydd och motorstyrning.

– Berörda parter har arbetat med frågan under snart tio år, och plötsligt står vi där med att SERMI ska införas inom mindre än två år, säger MRFs Joachim Due-Boje som medverkade på den europeiska bilhandels- och verkstadsorganisationen CECRAs servicemarknadsmöte 19 november.
Han säger sig vara bekymrad eftersom mycket alltjämt är oklart.
– Personligen har jag svårt att säga hur stort behovet av SERMI egentligen är idag. Naturligtvis är det viktigt för allbilverkstäder, så att de kan komma åt informationen och att de tillåts konkurrera.

Som tidigare nämnt är mycket oklart. Bland annat är en väsentlig fråga vem som ska äga och driva den centrala europeiska servern med tillhörande portal. Det är där de behöriga mekanikerna personligen ska logga in och fordonstillverkarna kontinuerligt lägga upp sin säkerhetsrelaterade tekniska information. Offertförfrågningar har gått ut till ett antal företag, främst i Storbritannien, för att hantera ett så kallat Trust Center, där allt hanteras centralt.
– Bara den förfrågningen har pågått i mer än fem år, suckar Joachim Due-Boje.
Idag ägs servern och domänen Sermi av MRFs tyska motsvarighet, ZDK, som även har utvecklat den.
– Fordonstillverkarna uppger att de inte litar på säkerheten i servermodellerna. Detta gör att CECRA måste börja om från början med tekniken gällande SERMI. Det känns som de är på ruta ett igen.
Dessutom vill CECRA fördela femtio procent av kostnaderna på medlemsstaterna för att finansiera ”nya” SERMI, berättar Jocke och tillägger att det strategiska beslutet om svensk medfinansiering får läggas på MRFs styrelse.

Det innebär att i nuläget finns ingen någon övergripande SERMI-ansvarig, däremot är det klart att nationellt är det Swedac som en så kallad NAB som i sin tur ska godkänna så kallade CAB som svarar för administration av ansökan, vandelsprövning och hantering av den elektroniska nyckeln, id:et. I nuläget finns inga CABs i Sverige, men exempelvis DEKRA och KBV kan vara sådana under förutsättning att de uppfyller ISO 17020.
– Det känns som om resan alltjämt är lång, men i september 2021 ska SERMI vara infört, avslutar Jocke.
19 november möttes servicemarknadsansvariga från europeiska motorbranschorganisationer för att diskutera SERMI.

Dela via mail

Bilverkstad

Information om Godkänd Bilverkstad

Nu börjar den externa kommunikationen av den nya kvalitetsstandarden Godkänd Bilverkstad, GBV. Syftet med GBV är...

Läs mer

Likviditet och lönsamhet är prio 1!

Det blåser snålt, riktigt snålt i branschen när bilförsäljningen rasar och verkstadsbeläggningen sjunker i takt med...

Läs mer

Folksam stöttar verkstäder

Från och med den 3 april kommer Folksam att stötta verkstäder genom att förkorta betalningstiden på...

Läs mer
Visa alla