Renault 2020 - MRF

Renault 2020

Renault Sveriges vd Thomas Holm känner tillfredsställelse och stolthet över årets resultat.

– Vi går framåt på alla områden. Det gläder mig att vi har gjort framsteg och det är bara digital utveckling som backar, säger han.

På utbildningsområdet stiger betygen på flera frågor och Renault presterar här bättre än på de flesta andra områden. Thomas Holm ser ändå att det finns saker att arbeta på.

– Kostnadsstrukturen för utbildningarna har sprungit iväg och återförsäljarna efterfrågar mer digitala lösningar men arbetar med frågan. Där ligger vi tyvärr lite efter, men arbetar på lösningar.

Överlag upplever han att man är en bit efter på området digitala lösningar..

– Här är vår avsikt att arbeta nära handlarna.

På frågan om Renault har bilar som kunderna vill ha så placerar sig märket på en fin 11:e plats med ett högt betyg strax under 4. Samarbetet med märkesföreningen upplevs också som bättre av handlarna.

Intressant i årets enkät är att Renault placerar sig före Volvo. Det har inte hänt många gånger, om ens någon. Det är förstås av stort intresse då just dessa bägge märken ofta samsas i bilhallarna.

– Men trots att vi går framåt i enkäten så har vi en bit kvar till vi når MRF-snittet, så vi är inte nöjda, säger Thomas Holm.

Hans egen organisation är handlarna däremot på det hela taget nöjda med, på flera frågor går betygen upp. Det gäller till exempel frågan om handlarna känner stark support från sin generalagent.

Lönsamhetsfrågorna är som vanligt prioriterade områden från både generalagentens och återförsäljarnas sida, men betygen vill ändå inte riktigt lyfta. Frågorna har följt med i diskussionerna under flera år. I år går de ned på försäljning och service men kraftigt upp på reservdelar.

– Det förvånar mig lite att de går ned, men självklart ska vi arbeta för att bli mer kostnadseffektiva och lönsamma. Vår bedömning är att lönsamheten blivit bättre.

Finansområdet går ned en bit, och det är genomgående på alla frågor.

– Vi är fullt medvetna om den saken och har en arbetsgrupp som jobbar med frågan, säger Thomas Holm.

Text och foto Niklas Aronsson