MRFs prognoskommitté för tunga fordon har valt att sänka prognosen för 2020 till 4 300 tunga lastbilar. Nedskrivningen av prognosen beror främst på att tillverkarna stängt ned sin produktion och inte att efterfrågan saknas enligt Lennart Börjesson, koncernchef för Börjessons Bil och ordförande i prognoskommittén.

Detta intygar Tomas Engsund, vd för Be-Ge Lastbilar AB och ledamot av kommittén som tillägger att åkerierna har i stort sett full verksamhet. Lastbilarna rullar runt om i Sverige och de nya bilarna behövs och har en bättre hållbarhet med bl a lägre bränsleförbrukning vilket motiverar ett fortsatt uttag av nya och beställda fordon.

Nedskrivningen till 4 300 lastbilar är visserligen en kraftig reduktion från förra årets rekordnivå på 6 652 lastbilar men fortfarande är det en bra marknad om vi jämför med åren innan de tre senaste.

Dela via mail

Tunga fordon

Nyreg juli 2020

Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF, kommenterar juli-siffrorna.

Läs mer

MRF justerar prognosen för tunga lastbilar

MRFs prognoskommitté för tunga fordon har valt att sänka prognosen för 2020 till 4 300 tunga...

Läs mer

Årets GA-enkät har fått stor uppmärksamhet

Resultatet från årets GA-enkät har fått stor uppmärksamhet i media. Utöver dess självklara plats i vår...

Läs mer
Visa alla