Bilhandlare startar bildelningstjänsten Rulla

Svensk Volvo- och Renaulthandel startar upp landets första rikstäckande och ÅF-drivna bildelningstjänst, Rulla. Det innebär att de har tagit ännu ett initiativ som hela motorbranschen i Sverige kan ta efter för att stärka sin framtida konkurrenskraft och position mot andra intressenter. 

– Beslutet om Rulla är helt affärsdrivet och fattat utifrån att vi ser ett behov på marknaden. Vi ser att intresset och behoven av den här sortens tjänster växer och vi vill vara en del av den utvecklingen, förklarar Janola Gustafson, vd för Volvohandlarnas Förening, VHF.

Projektet initierades redan under hösten 2019 av Volvo- och Renaulthandlarföreningens styrelse. Beslut har fattats av alla handlare vid stämma och alla handlare har visat intresse av att vara med.

Lanseringen sker i en tid när den traditionella märkeshandeln, sett till dess nuvarande struktur, är satt under press. Direktförsäljning, kunddata och OEM-ägda delningstjänster är delar i det framtida gruppundantag som diskuteras ur ett styrkeförhållande mellan ÅF och generalagent/fordonstillverkare.

På bara några år har VHF initierat arbetet med den digitala och bilhandelskontrollerade marknadsplatsen och systemplattformen för kunddata, Wayke, och nu kommer en ÅF-ägd delningstjänst, så frågan till Janola Gustafson är – är det en medveten strategi för att stärka ÅF:s framtida affär och ställning?

– VHF är en i alla avseenden framåtlutad organisation med medlemmar, representanter och anställda som besitter kunskaper och insikter om bilhandel som får oss att agera på förändringar i vår omvärld. Den gemensamma historia vi har av att bygga värden/verksamheter och satsa i gemensamma projekt har vi med oss in i framtiden och alla handlare har insett att vad vi kan göra gemensamt och tillsammans ofta blir bättre än om var och en ska göra det själv, svarar han.

Han betonar att det är en medveten strategi att värna om den egna affären och det lokala erbjudandet.

– Vi ska dock aldrig göra det i konflikt med våra partners eller för att markera styrka. Det gemensamt uppbyggda och ägda ekosystemet för bilägande, gemensamt skapat av Volvo och Volvohandlen är unikt i världen och gynnar alla parter i ”systemet”, säger Janola Gustafson.

Enligt MRFs bilhandelsansvarige, Klaus Silfvenius, är Volvohandelns koncept både kreativt samtidigt som det är ett styrkebesked från återförsäljarföreningens sida.

– Det är både spännande och proaktivt agerat inför framtiden och de nya affärsmodeller för bilägande och mobilitet som den kommer att bjuda på. Det är kunddrivna affärsmodeller som dagens bilåterförsäljare måste anpassa sig till, säger han.

Dela via mail

Bilhandel

Dan Håkansson får MRFs Stora Pris 2020

Årets pris går till rektor Dan Håkansson, Kattegattgymnasiet/Kristinehedsgymnasiet i Halmstad.

Läs mer

AECDR nyheter från Bryssel 16/2020

Följ senaste nytt från MRFs lobbyorganisation - AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers) i...

Läs mer

Konsumentverket startar tillsyn av e-handel

Konsumentverket har påbörjat en övergripande tillsyn av efterlevnaden av distansavtalslagen. E-handeln med nya och begagnade bilar...

Läs mer
Visa alla