Nyregistreringar september 2021

Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig MRF, kommenterar registreringssiffrorna av nya fordon för september 2021.

Personbilar – leveransproblemen är tydliga inom bilbranschen
Registreringsstatistiken för september visar tydliga spår av de leveransproblem biltillverkarna har som följd av brist på halvledare och komponenter. Registreringarna i september föll med -21,2% mot samma månad förra året, 22 634 personbilar registrerades vilket är 6 085 färre än september 2020. Denna nedgång i registreringar av personbilar kan vi nog till 100% härleda till de underleverantörsproblem och transportkapacitetsproblem som råder. Efterfrågan är fortsatt stark och det råder ett ovanligt underskott på nya bilar mot efterfrågan. Ackumulerat för året så är registreringarna i stället +14,7%.

Att dessa brister slår olika på olika leverantörer är tydligt, denna månad är det Kia som har registrerat flest bilar 2 869 (+23,1%), näst flest har registrerats av Volkswagen 2 530 (-29,2%) och tredjeplatsen tar Volvo med 2 085 (-54,7%). Störst förändring finner vi för Opel +222,7%, Subaru +128,8% och Tesla +87,1% samt Ford +81,4% jämfört med samma månad 2020.

Tittar vi i stället på de ackumulerade siffrorna för året (januari -september) så ser vi att även där är det stora förändringar i volymerna på registreringarna, där är det inte några stora förändringar i vilka som håller de största volymerna, Volvo, Volkswagen, Kia och Toyota i nämnd ordning. Jämför vi ackumulerad volym mot septembervolymen ser vi dock tydligt att Kia är det enda märker bland de stora som inte verkar vara drabbade av komponentbrist, inte för de svenska kunderna i alla fall, de ligger +18,2% ackumulerat och gör +23,1% i månaden när marknaden gör +14,7% resp. +21%, dvs de överpresterar med ett par procentenheter mot marknaden. Det innebär inte att de är helt förskonade men det verkar rulla på bra för Kia.

På motsvarande sätt kan man se att marknaden/registreringarna tydligt förändrats för Toyota med +31,8% ackumulerat är de det märke av de stora som gjort största förbättring i år men i september har det blivit tvärstopp och registreringarna halveras mot förra året. Här råder det stor osäkerhet på leveranserna, vilket bekräftats av källor som har insyn. Toyota har hamnat i en situation de inte är vana vid. Där allt brukar ticka som en klocka råder nu stor osäkerhet när bilar kan levereras.

Alla tyska/tyskägda märken utom Opel som är franskägt idag och europeiska Ford backar med 30–42% oavsett koncern. För Ford kan inte prestationen riktigt bedömas, de kommer ju ur en orolig tid med importörsbyte, detsamma gäller också Opel som såldes till PSA-gruppen och som tidigare år inte rosat marknaden. Vi får se om PSA kan få ordning på det gamla ärade märket som levt i skymundan de sista åren inom GM-världen.

Enda märket som liksom Kia verkar ha en stadig utveckling i år och inte verkar vara drabbad av leveransproblem är systermärket Hyundai som gör +22,0% i månaden och ligger + 33,1% i år. Något har dessa koreanska märken gjort rätt som fortsätter tugga på i en värld där allt fler snubblar på tidigare okända hinder.

 

Lätta lastbilar (upp till 3,5 ton)
Även för lätta lastbilar har leverans-/produktionshindren slagit till som en slägga, ackumulerat ligger lätta lastbilar på +39,0% mot föregående år, trots en septembermånad med -17,3%. Spridningen är dock enorm mellan de som fortfarande kan leverera och de som har ”en propp i röret”.

Volkswagen är här den stora förloraren som för månaden tappar över 600 bilar (-55,7%) men ändå behåller tronen. Även marknadens nästs törsta märke Ford tappar stort -39,9% i månaden och så gör även Mercedes-Benz som jagar tredjeplatsen. Desto bättre går det dock för Renault som i månaden gör +69,7% och därmed stärker greppet om tredjeplatsen.

Starka prestationer både i procent och volym ser vi denna månad utöver Renault hos Toyota (+72,0%), Nissan (+123,9%), Opel (+127,3%) och Fiat (+87,7%).

VI ska också nämna att vi har ett nytt märke med i listan, det är kinesiska Maxus som etablerat sig och som börjar närma sig 1% (0,8%) marknadsandel.

 

Tunga lastbilar (över 16 ton)
För tunga lastbilar har registreringarna tyngts av leveransproblem som medför en nedgång i registreringarna om än inte lika dramatiska förändringar. Ackumulerat har vi registrerat 11,1% bättre än föregående år som i sig på intet sätt var ett dåligt år så hittills ser det riktigt bra ut men månadens -9,7% (-44 tunga lastbilar) är en liten väckarklocka om att resten av året kanske inte fortsätter som tidigare. Oroande är dock att hela tappet denna månad kan allokeras till Scania som tappat 49 registreringar. Volvo har tappat 6 mot samma månad förra året medan Mercedes-Benz ökat med 4.

Ackumulerat är det också Mercedes-Benz som är vinnaren som ökat med 38,4% och de är nu åter uppe på och till och med lite över den nivå vi är vana att se MB, de har nu 9,2% marknadsandel för året.

I volym är det dock Scania som tagit största steget framåt på året hittills, de har levererat 216 lastbilar mer än i fjol medan Volvo ökat med 86 fordon.

 

September 2021
Nyregistrerade personbilar
Klimatbonusbilar september 2021
Länsstatistik sammanställning 0921
Länsstatistik detaljerad 0921
Juridisk_fysisk person september 2021

PressRel med fler tabeller och diagram

Källor: BIL Sweden, BranschData, Transportstyrelsen och ACEA.


Vid frågor kontakta
Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig MRF
Skicka ett mejl till Klaus

Dela via mail

Bilhandel

AECDR nyheter från Bryssel 10/2023

Följ senaste nytt från MRFs lobbyorganisation - AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers) i...

Läs mer

Nominera dina kandidater. Bilbranschens Mäktigaste Kvinnor 2023!

För tredje året i rad utser vi nu Bilbranschens Mäktigaste Kvinnor. Välkommen att nominera fram till...

Läs mer

Råd om privatleasing – ny upplaga

Privatleasingbroschyren i uppdaterad version är här. MRF vill ge en bra information om privatleasing till dig...

Läs mer
Visa alla