Branschen gör klart för SERMI

I juni 2023 är SERMI en realitet inom EU och därmed öppnas en möjlighet för certifierade verkstäder med behöriga tekniker att tillgå bilens mest väsentliga tekniska information. Det vill säga information rörande bland annat stöldskydd, säkerhetssystem och motorstyrning, även om verkstaden och den enskilde teknikern inte är auktoriserade för märket.

Bakom SERMI finns en omfattande EU-lagstiftning och branschöverenskommelser med EU-kommissionen för att säkerställa konkurrens och konkurrensneutralitet som innebär att även fristående verkstäder, såväl service- som skadeverkstäder, får tillgång till den säkerhetsskyddade informationen, förkortat SERMI. Arbetet med SERMI har pågått sedan EU:s konkurrensreglering 2003, men det har dragit ut på tiden på grund av ändrade tekniska förutsättningar. Men nu händer det saker.

– SWEDAC är redan i gång med arbetet som övergripande nationellt ansvarig, medan någon CAB som svarar för det operativa arbetet med att certifiera verkstaden och dess anställda tekniker med behörighet till SERMI-nyckeln ännu inte är klar. Flera aktörer som redan är godkända enligt ISO17020, som DEKRA, har visat intresse för att bli CAB och fler står på tur nu när arbetet satts igång, berättar Joachim Due-Boje och fortsätter:

– Fortfarande diskuteras huruvida vilka nationella organisationer som behöver bildas för att säkerställa kommande kompetens och vandelsprövning.
– Vi som bransch kommer alla att behöva jobba med de nya förutsättningarna som SERMI innebär. Även det auktoriserade nätet som har en hel del främmande märken på sina verkstäder i samband med inbyten och kundönskemål.

MRF är sedan ett par år tillbaka anslutna till AECDR som lobbyorganisation i Bryssel, där också ett 15-tal andra motororganisationer samlats och den så viktiga tyska delen finns representerat.

Vid ett möte arrangerat av SFVF, Bildelsgrossisterna och M Sverige kring SERMI Sverige hos Training Partner medverkade även bland andra MRF, Bil Sweden och DEKRA.

–Vi kommer att lyfta SERMI som en del av Godkänd Bilverkstad, vilket kommer att stärka kvalitetsstandarden och gynna branschen ytterligare, förklarar Joachim.

Det händer mycket för tillfället kring teknisk information och tillgång till bilens mjukvara och övriga digitala innehåll. I våras presenterades S-OTP som är en standardiserad och märkesneutral, förmåga, i form av telematikplattform för att utbyta mjukvaruinformation över internet. Plattformen ska vara öppen för både fordonstillverkare och eftermarknaden.


Joachim Due-Boje, ansvarig servicemarknad MRF
Skicka ett mejl till Joachim

Dela via mail

Bilverkstad

AECDR nyheter från Bryssel 34/2021

Följ senaste nytt från MRFs lobbyorganisation - AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers) i...

Läs mer

Branschen gör klart för SERMI

I juni 2023 är SERMI en realitet inom EU och därmed öppnas en möjlighet för certifierade...

Läs mer

AECDR nyheter från Bryssel 33/2021

Följ senaste nytt från MRFs lobbyorganisation - AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers) i...

Läs mer
Visa alla