Nyregistreringar oktober 2021 - tydliga leveransproblem - MRF

Nyregistreringar oktober 2021 – tydliga leveransproblem

Personbilar – leveransproblemen är tydliga inom bilbranschen
Komponentbrister sätter tydliga spår i registreringssiffrorna för oktober vilket medför att med undantag för sju märken så är det stora till mycket stora tapp i registreringarna mot föregående år, som i sin tur var en nedgång jämfört med 2019.

Oktobers registreringar var -29% jmf med föregående år, totalt registreras 19 962 i oktober. Detta kan fortfarande tillskrivas komponentbrist och brist på halvledare och så kommer det nog tyvärr att vara under lång tid framöver, en viss lättnad kan kanske ses under första halvåret 2022 men effekterna kommer nog att kvarstå under merparten av 2022 om inte längre. Det är givet att olika märken drabbas olika av dessa brister och det medför att vi har rört om ordentligt i grytan. För september innebar det ju att Kia blev största märke, Kia fortsätter att gå starkt men Volvo lyckas återta förstaplatsen i oktober trots att de tappat -40,2% av registreringarna mot 2020. Kia är tvåa som följd av att de snarare ökar sin volym och registrerar 11,1% mer än i fjol. Sista pallplats tar Volkswagen som får se sina registreringar minska med -50,6% för oktober.

Utöver Kia är det som nämnts endast sex andra märken som visar på positiva siffror i registreringarna för oktober jämfört med 2020, det är Hyundai som ökar med 32,9% och därmed är uppe på en 11:e plats i registreringsstatistiken ackumulerat för året, därefter följer Ford som ökar sina oktobersiffror med 134,2% och då håller en 12:e plats ackumulerat. Opel ökar i oktober med 91,2% och kliver fram till en 18:e plats ackumulerat. Subaru ökar 11,9%, Polestar 37,3% och Porsche 4,8% i månaden, övriga tappar allt mellan -17,2% till -56,8% i månaden.

Dessa svängningar i siffror medför givetvis även rörelser totalt sett, största vinnare i marknadsandel (MA) hittills i år är MG som är ny på marknaden men tar 1,55% ackumulerat tätt följd av Opel som gått från en MA på 0,65% till 1,45%. Det vi genomgår just nu utöver kompetensbristen är omställningen till mindre miljöpåverkande bilar, bilar med stora utsläpp, dvs över 130 g CO2/km tappar kraftigt i registreringarna, -24,1% för bilar i spannet 131–140 g/km och -16,6% för bilar över 140 g/km, även övriga fordon med utsläpp över 95 g/km minskar men i mindre omfattning. Fordon med utsläpp därunder ökar sin andel. Den lägsta klassen där huvuddelen av de laddbara bilarna växer starkt +60,5% och andelen laddbara bilar utgjorde nu i oktober över 50% (50,9%). Detta är en av anledningarna till Kias framgång de senaste åren, de har denna månads mest registrerade hybridbil (PHEV), Kia Ceed SW plug-in hybrid följd av Volvo XC60 laddhybrid och Volvo S/V60 laddhybrid och de har den näst mest säljande elbilen (BEV) Kia e-Niro, där Volkswagen tronar på högsta plats med sin ID.4 och tredjeplatsen tas av Tesla Model 3.

Ska någon form av summering göras så ser det ut som att efterfrågan kvarstår på svenska marknaden men att tillverkarna har problem att leverera bilar i den omfattning som efterfrågas. Kia, Hyundai Tesla, Ford och Opel är de som ser ut att drabbas minst av kompetensbristen, i alla fall i skrivande stund medan övriga på ett eller annat sått inte riktigt verkar få fram bilarna, slutsatsen är dragen ur att de har en ackumulerad ökning under året i sina registreringar som inte är bruten under hösten.

Lätta lastbilar (upp till 3,5 ton)
För lätta lastbilar är bilden annorlunda men ändå lika. Det första halvåret och lite till gick ju bra till riktigt bra, visserligen i ett perspektiv av ett katastrofalt 2020 men framgången har vänts till motgång, september var ned -17% och nu adderar vi oktober med -27%. Ackumulerat ligger lätta lastbilar positivt jämfört med 2020 +30% men jämfört med 2019 är det -20%.

Även inom segmentet lätta lastbilar är omsvängningarna mellan märken stora. Av de märken med MA över 2% är det Fiat, Nissan, Renault och Toyota som växer både i oktober och sett över hela året. Volkswagen är fortfarande största märke följda av Ford och Renault. Maxus är ett relativt nytt märke som slagit sig in med sina elektriska lätta lastbilar och de har nu i oktober 1,0% MA, de kommer nog växa med tanke på att de registrerat ¼ av årets volym bara i oktober. Antalet alternativ med elektrisk drivlina är ju tyvärr ännu något begränsad samtidigt som fordonsskatten kommer öka på de bensindrivna och dieseldrivna alternativen än mer om föreslagen förändring av bonus-malus går igenom.

Tunga lastbilar (över 16 ton)
Även för tunga lastbilar börjar nu de mörka molnen hopa sig, redan förra månaden höjde vi ett varningens finger då september visade negativa siffror -9,7%, det följs nu upp av oktober med -13,7%. Inte alls de tapp som personbilar och lätta lastbilar visar men ändå ett orosmoln då vi hoppats på ett riktigt bra år för tunga lastbilar. Nu ska vi inte ropa på vargen, för året har presterat bra och vi har redan registrerat 4 372 tunga lastbilar. Så även om vi tappar fart de två sista månaderna så kommer det ändå bli ett år som når närmare 5 000 fordon om inte mer, oktober innebar 409 registreringar så om november och december medför 75% av den volymen så skulle det luta åt 4 985 tunga lastbilar, dock ska julens inverkan beaktas.

Precis som bland övriga klasser av fordon så är det väldigt stora variationer mellan märken. Scania hade en trög oktober, -27,5% men har haft ett bra år ackumulerat, +8,9%. Mercedes-Benz ser det bättre ut för -7,9% i månaden men +32,6% ackumulerat. MAN och DAF har gått tungt både i månaden och ackumulerat medan Volvo gått bäst +1,9% i oktober och +5,2% i år.

Oktober 2021
Nyregistrerade personbilar
Lätta lastbilar fabrikat oktober 2021
Klimatbonusbilar oktober 2021
Bilmodeller topplista oktober 2021
Länsstatistik sammanställning
Länsstatistik detaljerad 10 2021 
Juridisk_fysisk person oktober 2021

PressRel med fler tabeller och diagram

Källa: BIL Sweden


Vid frågor kontakta
Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig MRF
Skicka ett mejl till Klaus