Fiat
Kraftig försämring av betygen

– I november 2021 tog Astara över den svenska organisationen från Stellantis och det har sedan dess funnits en del utmaningar att hantera. Vi är på rätt väg, men det har tyvärr tagit längre tid än vi hade förutspått. GA-enkäten kommer att vara ett bra verktyg för framtiden, men då årets resultat inte speglar en förbättring är det svårt att vara nöjd.

– Att det har tagit längre tid än beräknat att få grundläggande rutiner och processer på plats. Det har beklagligt nog påverkat våra återförsäljare och kunder.

– Vi kommer att arbeta hårt för att återupprätta förtroendet hos våra återförsäljare. De har gått igenom mycket de senaste åren. Astara har etablerat ett reservdelslager i Sverige, vilket ska ge service och kortare ledtider till återförsäljare och slutkunder.
Vi gjorde först en intervju med Anders Bergman som har varit Sverigechef sedan Astara tog över Fiat i november. Kort efter intervjun slutade han dock.
På grund av inre svårigheter i samband med bytet av Sverigechefer inom Astara har vi fått en färdigskriven text där helt nye Sverigechefen Tomás Galbis Sainz de Vicuña uttalar sig.
– Våra återförsäljare ska uppleva Astara som en pålitlig och stabil samarbetspartner för framtiden. Förutom de utmaningar vi har upplevt med systemintegreringar mellan oss, återförsäljarna och fabriken har bristen på komponenter, reservdelar och bilar försvårat situationen, säger Tomás Galbis Sainz de Vicuña.
Han menar att systemintegrationen är det som har varit mest utmanande. Samtidigt har man utbildat personal och återförsäljare i olika system.
– Vi har behövt få det grundläggande arbetet på plats samt säkerställa biltillgången innan vi kan rikta ett större fokus på exempelvis marknadsföringsaktiviteter.
– Det är en del skillnader i rutiner och processer när verksamheten bedrivs av en privat importör jämfört med en fabriksägd. Vi startade i motvind, då det förra bolaget under en längre tid minimerat investeringar och lager, något vi har behövt bygga upp på nytt. Sedan enkäten genomfördes har exempelvis flödet av reservdelar stabiliserats, fortsätter Tomás Galbis Sainz de Vicuña.
– Vi är nu redo att planera för framtiden tillsammans med våra återförsäljare.
Astara i Sverige har som mål att inom tre till fyra år ha en marknadsandel på tre procent (för koncernens alla varumärken). Vi ser på framtiden med tillförsikt!