Regeringen skapar frågetecken kring framtidens hållbara mobilitet
– Idag fÃ¥r alla mina anställda tömma sina kalendrar för att jobba med att försöka svara pÃ¥ alla frÃ¥gor vi fÃ¥r frÃ¥n vÃ¥ra kunder, säger Martin Persson, vd pÃ¥ Bilbolaget och ordförande i MRF. Alla de bilköpare som funderar pÃ¥ en ny bil har plötsligt bara nÃ¥gra timmar pÃ¥ sig att bestämma sig.
När BonusMalus infördes sommaren 2018 var tanken att det skulle fungera som ett egenfinansierat system, där en bonus för inköp av klimatsmartare bilar skulle finansieras av en högre fordonsskatt på bilar som släppte ut mer koldioxid. Nu tar regeringen bort bonusdelen men behåller straffskatten.
– Regeringen har med andra ord instiftat en malus-malus för landets alla bilköpare, säger Tommy Letzén, vd pÃ¥ MRF. I grunden finns redan ett CO2 baserat skattesystem plus moms pÃ¥ det som styrmedel för hÃ¥llbara val.
Han fortsätter:
– Varje gÃ¥ng vi träffar politiker och andra makthavare sÃ¥ har vi alltid samma sak högst upp pÃ¥ vÃ¥r önskelista; en lÃ¥ngsiktig politik där bÃ¥de bilköpare och bransch har möjlighet att jobba med nÃ¥gorlunda lÃ¥ng framförhÃ¥llning.
– Och sÃ¥ kommer detta besked, det kanske viktigaste styrmedlet tas bort med ett dygns varsel, man undrar om framförhÃ¥llningen kan vara kortare?
Regeringen har idag försökt förtydliga det något luddiga pressmeddelande som gick ut från Miljödepartementet sent igår kväll. Nu skriver de att en klimatbonusbil som köpts eller beställts senast den 8 november 2022 men som levereras efter samma datum kommer att kunna kvalificera sig för bonus förutsatt att bilen uppfyller de krav som gäller vid utbetalningstillfället. Men det ligger bara medel i budgeten för 2023 så många funderingar blir då för fordon som registreras på efter 1 juli 2023 och skall få sin bonus utbetald 2024, finns det pengar då.
Normalt fördelar ett finansbolag ut dessa klimatbonuspengar över finansieringsperioden vilket kan medföra att finansieringskostnaden för en elbil blir 1500 – 2000 kr dyrare per mÃ¥nad, detta kommer av förklarliga skäl att pÃ¥verka försäljningen av elbilar.
Det finns fortfarande många frågetecken som både bransch och bilköpare tillsammans får försöka klura ut svaren på under dagen.
– Vi är ocksÃ¥ bekymrade över den fortsatta omställningen till en hÃ¥llbar mobilism, säger Tommy Letzén. Det ambitiösa mÃ¥let att sänka transportsektorns utsläpp med 70% till 2030 ligger ju kvar. Men nu lär elektrifieringen avta samtidigt som reduktionsplikten pausas och sänks, hur tänker regeringen kring detta?
Läs på regeringens hemsida här