Dagens tips ... - MRF

Dagens tips …

Vår reporter Mikael Jägerbrand ger de här kloka råden:

8 steg för att starta

en gräsrotskampanj

Det är enklare än du tror. Här är en mini-guide för en lyckad kampanj.

 

  1. Välj rätt sajt

Det finns tusentals sajter för gräsrotsfinansiering. De har olika avgifter, olika regler och olika målgrupper. De största är kickstarter.com och indiegogo.com. Leta upp den som passar ditt projekt bäst.

 

  1. Kolla hur det gick för andra

Innan du lägger ner massor av tid på din idé, kolla om någon annan gjort något liknande tidigare. Ibland är det mindre bra om det

redan finns dussintals identiska projekt, som exempelvis tillverkning av en ny produkt, men i andra del fall spelar det ingen roll, då kan du i stället studera hur liknande blev framgångsrika. Dra dig inte för att kontakta andra som startat ett gräsrotsprojekt som liknar ditt, i de flesta fall kommer de att ge dig både hjälp, tips och några uppmuntrande ord.

 

  1. Gör en noggrann budget

Du ska ange en bestämd summa som målet för din kampanj. På vissa sajter får du heller inte ett öre om målet inte uppnås. Om summan du begär är rena fantasibelopp kommer du inte att locka investerare. Å andra sidan är det nästan ännu viktigare att inte begära för lite; det är svårt att förklara för investerarna varför de inte kan lita på din budget. Beräkna kostnaderna så noggrant du bara kan. Var också ärlig och uppge vad som ska finansieras.

 

  1. Fixa en säljande beskrivning

Glöm trista affärsplaner och powerpoint-presentationer. Det är inte

affärsmän eller byråkrater du ska övertala utan helt vanliga svenskar, amerikaner eller indoneser. Din text bör vara lättläst, faktafylld och med en färgsprakande beskrivning av målet med ditt projekt. Och det är mycket viktigt med någon typ av bild.

Det behöver inte vara en påkostad professionell 3D-illustration; det viktiga är att bilden åtminstone ger en fingervisning om vad du vill åstadkomma.

 

  1. Planera för många tacknivåer

För att gräsrotsprojektet ska bli framgångsrikt behöver du ha många ”tacknivåer”. Vissa finansiärer skänker bara en tia medan andra skänker tusenlappar. Planera redan från början hur du ska tacka de olika nivåerna.

De som ger en tia gör det troligen enbart för att visa sitt stöd och nöjer sig med ett tack-mejl. Till dem som ger mer uppskattas förstatjing på en produkt, ett personligt tack via telefon eller en personlig visning av din arbetsplats.

 

  1. Bestäm en deadline

Ett av dina svåraste beslut är att sätta ett slutdatum för insamlingskampanjen. På de flesta sajter är det kört om du inte når det belopp du satt som mål.

Sätter du ett datum för långt bort i tid finns risken att potentiella finansiärer tänker ”jag kollar det sen” och glömmer bort det. Är deadline för kort kanske inte alla intresserade hinner hitta din kampanj.

 

  1. Engagera ditt nätverk

Du har planerat, räknat, skrivit och klickat på ”publicera”. Men det räcker inte med det. Nu ska du engagera alla tänkbara kontakter för att ditt projekt ska bli känt – och locka finansiärer. Mejla alla du känner, lägg ut information på alla dina andra sociala nätverk. Försök också få uppmärksamhet i lokala tidningar och radiostationer.

 

  1. Vad funkade?

Om allt har funkat perfekt är det bara att sätta i gång med nästa projekt. Men gick det fel gäller det att försöka lära sig så mycket som möjligt. Var det fel årstid? Fel pris? För dålig text? För många liknande konkurrerande projekt?

Kanske kan du lära av misstagen och göra en omstart direkt.

Under sommaren publicerar vi saxade klipp från det gångna årets tidningar.