Vridmoment i alla ära. För kunden är apparna lika viktiga.
”Min bil fungerar inte. Jag kan inte lyssna på Spotify”.
Det är en historia hämtad ur verkligheten. Kunden var missnöjd för att bilen och mobilens appar inte ville synka. För verkstaden blev det en annorlunda uppgift – som slutade med att man konstaterade att kunden hade missat att uppdatera sin mobil till den senaste versionen av mjukvaran. När det var fixat fungerade allt som det skulle.
Vi behöver vara beredda på att allt fler frågor av den här typen kommer att dyka upp. Kunden förväntar sig service – och är beredd att betala för den. Så nästa gång du säljer en ny bil kanske du ska erbjuda kunden att hela familjen kommer in med sina mobila enheter så hjälper verkstaden till att ställa in allt rätt. Kunden får betala en slant, men får i gengäld dra fördel av alla de möjligheter som bilen erbjuder. Det kanske till och med är läge att skapa en ny produkt, ett IT-serviceavtal med månadsavgift så att kunden kan komma in när något krånglar i synkning mellan mobil och bil? Allt som gör att kunden kan spara tid är värt att fundera över.
Mobilerna är bara en liten del i all den kunskap som en bilhandlare och verkstad behöver. Handlaren behöver veta mycket om laddinfrastruktur och hur fordonet påverkar miljön, verkstaden behöver ha kunskap om hur elbilar ska servas och vilka arbetsmiljökrav som gäller. Listan kan göras lång och den växer hela tiden.
Nyckeln till framgång är att sätta sig in i behoven och förstå hur kunden tänker.
Det här gör MRF – kompetens
Kompetensutveckling är en central del i vår verksamhet. MRF arrangerar olika utbildningar och har ständigt en dialog med marknadens aktörer för att ta fram kurser inom de områden som är viktigast.
Men det räcker inte att arrangera utbildningar. Vi behöver också skapa insikt: Det är först när våra medlemmar förstår nyttan och affärsmöjligheterna som engagemanget uppstår. Därför är våra event viktiga. Det är där vi väcker intresset.