Godkänd bilverkstad - MRF

Godkänd bilverkstad

Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF, berättar att SFVF deltar i arbetet med dokumentet som därmed blir en branschöverenskommelse med Konsumentverket och Motormännen som är remissinstanser. Arbetet är nu i en pilotstudie hos sex verkstäder. Observera att detta är första utgåvan och dokumentet kommer att uppdateras kontinuerligt.

Dokumentet Godkänd bilverkstad hittar du här

godkbilv-1

Frågor och svar om Godkänd bilverkstad finns här:

Varför kommer Godkänd bilverkstad?
I oktober 2014 visade TV-programmet Kalla fakta ett avslöjande reportage om bilverkstäder. Det visade på fusk, felaktiga reparationer och ett kundomhändertagande under all kritik. Även konsument- och finansmarknadsminister Per Bolund framförde stark kritik samt hotade med myndighetsingripande och lagstiftning om inte branschen agerade seriöst i TV-inslaget. På efterföljande dialog mellan bransch och ministern påpekades de att det inte är det inte första gången som motorbranschen utsätts för konsument- och mediakritik för bristande verkstadskvalitet och dåligt kundomhändertagande.

Men KBV finns ju redan?
Redan 1995 var branschen under hårt tryck från media och ett överhängande hot om bildandet av en kontrollmyndighet för att stävja verkstadsfusket. Då löstes det genom att Kontrollerad Bilverkstad, KBV, bildades på initiativ av MRF och Konsumentverket. Det hade förmodligen räckt med det om KBV hade varit ett etableringskrav, men nu vilar KBV på frivillighet med konsekvens att endast 15 procent av alla verkstäder är anslutna.

Etableringsfrihet eller etableringskontroll?
Sverige är smått unikt i EU efter som vi hittills saknat någon form av etableringskontroll eller obligatorisk certifiering med krav på extern revision av verkstaden. Vi har inte heller några formella krav, licens eller mästarbrev, för att få leda en verkstad. Det räcker med att gå till Norge eller Danmark där det är krav på certifiering respektive mästarbrev samt revisioner av verksamheten.

Men vi följer Verkstadens reparationsvillkor?
Följer man branschöverenskommelsen med Konsumentverket och MRF:s reparationsvillkor, eller populärt kallat Verkstadens reparationsvillkor, samt utför arbetet fackmässigt med egenkontroll, ska det, teoretiskt sett, inte vara några problem. Men när det inte fungerar, genom fusk, slarv eller okunskap, blir det problem. Orsakerna till detta kan vara många, men med ordning och reda på hela verksamheten och med ett stort fokus från ledningen, kommer man långt. Läs mer här.

Vad gör MRF?
MRF har på uppdrag av sina medlemmar arbetat med kvalitets- och förtroendefrågan sedan 90-talet. Detta genom verkstadens reparationsvillkor, Kontrollerad Bilverkstad, MRF:s etiska regler och medlemsvillkor, MRF:s konsumentskydd, utbildning i praktisk bilverkstadsjuridik och medlemskommunikation. Sammantaget är MRF-företagen väl rustade när man lägger till eget och externt kvalitetsarbete samt olika ISO-certifieringar eller andra standards. Kvalitetsmätningar talar i första hand till KBV-företags fördel nära följt av MRF-anslutna företag. Men en kedja är inte starkare än dess svagaste länk. Det blev branschen varse i TV-programmet ”Kalla fakta”. Utifrån programmet tog finansdepartementet, där konsumentfrågor sköts, höjd i frågan genom ett uttalat krav på bättring. Om inte – föreligger risk för myndighetsingripande och lagstiftning.

Nu presenterar MRF ett svar på frågan – det är förankrat både i verkstads- och förbundsstyrelsen och heter Godkänd bilverkstad.

Arbetet med Godkänd bilverkstad har haft en bred förankring i såväl konsumentintressens som bransch. MRF och SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, har tillsammans med Swedac, Konsumentverket och Motormännen alla medverkat i framtagandet. Hänsyn har tagits till redan i branschen förekommande kvalitetsledningssystem eller motsvarande. Det är dock noga med att påpeka att Godkänd bilverkstad är en kvalitetssäkrande standard som omfattar hela verkstadsrörelsen – även ekonomi, lagar och avtal.

Det här är Godkänd bilverkstad
Syftet med Godkänd bilverkstad är att säkerställa kvalitet och fackmässighet för arbeten med fordon upp till 3,5 ton, detta gäller även husbilar klass II upp till 5 ton. Utgångspunkten är att bilverkstaden följer all lagstiftning som verksamheten omfattas av samt tillämpar och följer branschöverenskommelsen med Konsumentverket, den så kallade Verkstadens reparationsvillkor.

Kvalitetsstandarden omfattar åtta huvudområden: 1. Kvalitetsledningssystem, 2. Organisation, 3. Avtal, 4. Lagar och föreskrifter, 5. Ekonomi, 6. Personal, 7. Teknik, struktur och rutiner, 8. Kontroll av verkstadens aktiviteter.

Godkänd bilverkstad har också krav på kvalitetskontroller från en tredje oberoende part, som exempelvis kontrollorganisationen Kontrollerad Bilverkstad – KBV, via årlig revision samt oannonserade stickprov.

Vad är kostnaderna för Godkänd bilverkstad?
Den externa kostnaden kommer att vara kopplad till årlig revision och 5 stickprov per mekaniker. Två av stickproven ska utföras av tredjepartskontrollant, de ska dessutom vara oannonserade. Har man redan extern part för revision av t ex andra märkes- eller ISO standards, finns möjlighet för samordning. Det egna arbetet kan ses som en kostnad eller som en investering. Ett fungerande kvalitetssystem som Godkänd bilverkstad kommer att optimera verksamheten och även minska kvalitetsbristkostnader. Kostnad för ett externt stickprov är cirka 1 000 kronor. En årlig kontroll kostar från 6 000 kronor och uppåt enligt MRFs undersökningar.

joachim2016Skicka ett mejl till Joachim Due-Boje, ansvarig servicemarknad på MRF eller ring 08-701 63 38