Mercedes KF 2017 - MRF

Mercedes KF 2017

Det bör framhållas att 117,2 historiskt är ett mycket bra index. Mercedes-Benz kommersiella fordons resultat på 126,2 i fjol, saknar motstycke i enkätens historia. Radarparet Martin Hink, ansvarig för lastbilar, och Martin Lindell, ansvarig för transportbilar, förstår nedgången.

– För det första var 126,2 ett extremt högt index. Sedan är vi bägge nya, vi har delat upp jobbet för att skapa bättre fokusering på våra olika fordonstyper gentemot kund. Förändringar skapar osäkerhet, säger Martin Lindell.

Han tycker att det var ganska väntat att det skulle bli sämre betyg i år, men ser med tillförsikt på framtiden.

– Nu ska vi analysera frågorna, och se vad vi kan göra framöver för att bli bättre säger han.

På några frågor är betygen kvar på en mycket hög nivå. Det gäller till exempel frågan om generalagentens lyhördhet kring frågan om återförsäljarens lönsamhet. Här är man klart bästa av alla varumärken. På många andra områden håller man emot bra, men på en rad frågor är det rejäla nedgångar, som till exempel reservdelsområdet. På frågan om möjlighet till akutorder faller betygen mer än ett halvt betygssteg, från en klar förstaplats till en tionde.

– Här tror vi att det är förändringar i organisationen som ligger bakom nedgången. Generellt sett har vi tappat mer på servicesidan än på försäljning, säger Martin Hink.

Förra året överträffades alla tiders rekord både på transportbilar och lastbilar. På lastbilssidan nådde man precis till tio procents marknadsandel, en kraftig förbättring från 8,6 procent.

På relationssidan ser det ljust ut. Samarbetet med märkesföreningen tillhör de frågor där betygen har blivit bättre, liksom relationsskapande insatser med återförsäljaren. Även kommunikation med återförsäljaren och generell tillfredsställelse med återförsäljarrelationer får högre betyg.

Sämre ser det ut på finansområdet.

– Det är det enda område där vi ligger under snittet. Men vad som ligger bakom måste vi ta reda på. Det är absolut ett fokusområde, och vi har till exempel ökat antal erbjudanden, säger Martin Lindell.

Text och foto Niklas Aronsson