Nummer 6-7 av Motorbranschen distribueras under vecka 24. Om du inte redan är abonnent, teckna en prenumeration du också, så får du ditt eget exemplar i brevlådan varje månad!


SKADEVERKSTAD

När kolfiber möter aluminium

Marianne Sterner har träffat Sveriges ende mekaniker med utbildning att reparera skador på i3. Se vad han säger om laga skador på en bil med kolfiber i karossen och aluminium i chassit.

 


ARBETSPLATSOLYCKOR

Vi har tagit fram exklusiv branschstatistik

På Motorbranschens initiativ tog Arbetsmiljöverket fram siffror på dödsolyckor inom branschen de senaste tio åren. Män som jobbar med maskiner är värst utsatta för arbetsplatsolyckor – läs hur det förhåller sig i vårt gebit!

 


WAYKE

Så ska den nya sajten fungera!

Bilhandelns nya digitala marknadsplats Wayke kommer att ha många nya spänstiga finesser. Parallellt med den introduktionsturné som nu pågår runtom i Sverige, ger vi en första orientering om hur bilhandlare kommer att kunna använda plattformen.

 


VÅLDSAM BRAND

Rejmes i Örebro har eldhärjats

Ledningen berättar om sin handlingsplan efter att verkstaden, butiken, tvätthallen och skadeverkstaden totalförstördes.

 


DASHCAM-GUIDEN

Vilka vindrutekameror är olagliga vs lagliga?

Vi vägleder genom den extremt vaga och snåriga regel-djungeln för vindrutekameror. I dag är många tillåtna i Sverige – men inte alla. Se vilka du kan sälja till kunder med gott samvete!

 


PORTRÄTTET

En ledare up to date

Möt en framgångsrik ledare i vår bransch som varken är särskilt intresserad av bilar, minutiös excel-uppföljning eller instrumentellt ledarskap, men desto mer av att entusiasmera och sporra medarbetarna.

 


CARE BY VOLVO

Vad tycker handlarna om Volvos nätförsäljning?

Volvo Cars har öppnat för direktförsäljning till kund på nätet. Efter 1 000 sålda bilar – om man kommer upp i det – ska konceptet utvärderas. Läs vad Volvohandlarföreningen tycker!

 


KONSUMENTRAPPORTEN 2017

Så nöjda är hushållen med era varor och tjänster!

Konsumentverket har släppt årets mätning av konsumenternas förtroende för 45 olika branscher. Vi berättar vilket värde motorbranschens genrer har och hur vi står oss i jämförelse med andra branscher.

 


I HUVUDET PÅ ETT KUNDRELATIONSPROFFS

“Kunden har alltid rätt till sin känsla”

Louise Mattsson, som är kundrelationsansvarig, berättar om de vanligaste missnöjesorsakerna bland kunder och hur hon hanterar dem.

 


ENERGIMÄRKNING AV DÄCK

Nu kontrolleras återförsäljarna

Många av er som säljer däck har haft, eller kommer att få, besök av Energimyndigheten som kollar att energimärkningen är korrekt. Projektledaren berättar vad som är i görningen.

VINN!

Nya laddare från CTEK

Vi lottar ut tre nya helautomatiska ”anslut-och-glöm-laddning” för professionell användning från CTEK i juninumret, en som kostar 2 500 kronor plus moms, två vars utpris är 1 975 kronor plus moms som levererar 25A till tolvvolts-batterier.


MER I JUNINUMRET…

… Anders Parments krönika
… åtta goda expert-svar
… området som betygs lägst i GA-enkäten
… Werkstas senaste landvinningar
… anledningen till att hyrbilsföretagen känner sig förbisedda
… delade meningar om ”två på varje lyft”
… tre läsares syn på den privata ledarrollen
… tre trucker-kunders syn på verkstäder
… en populär PST i Ford-sfären
… Volvo Lastvagnars nyckelfärdiga framgång
… en hyllning till roadtripen
… tips på god mullrande sommarläsning mellan hårda pärmar
… vimmel och mingel
… vad som händer framöver
… de hetaste bilnyheterna just nu
… och mycket mer.


Nu är vi igång med höstens nummer. Tipsa oss gärna!

Vi önskar alla våra läsare en härlig sommar!


Tidningen Motorbranschen

Doing well by doing good

HÅLLBARHET!

Läs mer

EXPERTSVAR – “Hur beter man sig inför hotfulla kunder?”

Åtta läsarfrågor får distinkta svar av våra experter i nästa nummer. En bjuder vi på redan...

Läs mer

Motorbranschens oktobernummer

Nummer 10 av Motorbranschen distribueras under vecka 41. Om du inte redan är abonnent, teckna en...

Läs mer
Visa alla