Vi gör vår röst hörd. Innan riksdagen röstar.
Att arbeta med opinion och påverkan är MRF:s grunduppgift. Vi för samtal med politiker och myndigheter som den enskilde medlemmen inte kan.
Vi engagerar oss i frågor som dels påverkar branschen, dels frågor som påverkar slutkunden. Ibland gör vi även mer publika kampanjer för att informera väljarna om olika frågor som vi tycker är viktiga att ta ställning för eller emot. Om riksdagen försvårar för bilägandet finns snart ingen bransch. Det tänker vi inte tillåta.

MRF tycker till
MRF ökar aktiviteten genom att kommentera och uppmärksamma händelser som rör motorbranschen och dess kunder. Kolla in här!

MRF tycker
En av MRFs viktigaste uppgifter är att vara där för din räkning och driva opinion. Vi har sammanställt de viktigaste frågorna som vi driver opinion kring i ”MRF tycker”.
Remisser och svar
MRF arbetar aktivt med att framföra åsikter kring ämnen som rör vår bransch. MRF är remissinstans när frågorna berör fordonsbranschen.
MRF 2.0 – se filmen
Bilbranschen förändras ständigt. Och vi med den. Men en sak är densamma som den var när de första bilarna började rulla för mer än 100 år sedan: Bilbranschen är centrum för den cirkulära ekonomin.
Pressrum
MRF skickar regelbundet ut pressmeddelanden och nyheter om branschen. Detta hittar du i vårt pressrum.
MRF syns i SoMe
MRF kör filmer i sociala medier som uppmanar konsumenter att anlita dig som är MRF företag, antingen för att köpa begagnad bil eller serva bilen.
Anders Östberg
Public affairs
Mejla Anders
08-701 63 16
Mer om Opinion
Huvudfrågor
- Bonus-malus
- Rättvisa bilskatter
- Miljözoner
- Bilen i staden
- Infrastrukturinvesteringar
- Reseavdrag
- Tjänstebilsbeskattningenli>
- Självkörande bilar
- Telematik
- Vägslitageavgift
- 74-ton
- Mobilitet
- Alkobommar i hamnarna
- Sysselsättningen i branschen
Nytt inom opinion
- Bilen skapar möjligheterBilen utmålas ofta som något nödvändigt ont. Verkligheten är att den fyller en avgörande funktion för att människors vardag ska gå ihop. Utan bilen som frihetsmaskin och möjliggörare skulle tillvaron bli väldigt mycket mer komplicerad.
- MRFs vd slutarTommy Letzén som har varit vd på MRF i tio år slutar i augusti, för att ersättas av Henrik Idermark, i dag chef för specialisterna på MRF.
- MRF tycker till om elektrifieringenRegeringen tillsatte redan 2023 en särskild utredare med uppdrag att analysera och föreslå åtgärder för att påskynda elektrifieringen av transportsektorn. MRF har nu lämnat remissvar kring betänkandet ”Mot en effektiv elektrifiering av transportsystemet”.
- Regeringen lyssnar på MRF – vill ha starkare vägar för tyngre transporterMRF välkomnar regeringens uppdrag till Trafikverket att kartlägga vilka vägar som behöver förstärkas – särskilt de som inte är statliga. Målet är att skapa sammanhängande och effektiva godsstråk för riktigt tunga lastbilar, ett viktigt och efterlängtat steg för både branschen och samhället i stort.
- AECDRs ståndpunkt: Ett svar på EUs bilstrategiBilbranschen i Europa förändras snabbt med elektrifiering, digitalisering och nya lagar för att nå klimatmålen. AECDR stödjer EUs ambitioner för hållbar och konkurrenskraftig mobilitet, men vi vill säkerställa rättvis konkurrens, skydda små och medelstora företag och bevara konsumenternas valmöjligheter. Bilhandlare och verkstäder spelar en viktig roll i omställningen till eldrivna fordon.