Vi gör vår röst hörd. Innan riksdagen röstar.
Att arbeta med opinion och påverkan är MRF:s grunduppgift. Vi för samtal med politiker och myndigheter som den enskilde medlemmen inte kan.
Vi engagerar oss i frågor som dels påverkar branschen, dels frågor som påverkar slutkunden. Ibland gör vi även mer publika kampanjer för att informera väljarna om olika frågor som vi tycker är viktiga att ta ställning för eller emot. Om riksdagen försvårar för bilägandet finns snart ingen bransch. Det tänker vi inte tillåta.

MRF bloggar och tycker till
MRF ökar aktiviteten genom att kommentera och uppmärksamma händelser som rör motorbranschen och dess kunder. Kolla in vår blogg här.

MRF tycker
En av MRFs viktigaste uppgifter är att vara där för din räkning och driva opinion. Vi har sammanställt de viktigaste frågorna som vi driver opinion kring i ”MRF tycker”.
Remisser och svar
MRF arbetar aktivt med att framföra åsikter kring ämnen som rör vår bransch. MRF är remissinstans när frågorna berör fordonsbranschen.
MRF 2.0 – se filmen
Bilbranschen förändras ständigt. Och vi med den. Men en sak är densamma som den var när de första bilarna började rulla för mer än 100 år sedan: Bilbranschen är centrum för den cirkulära ekonomin.
Pressrum
MRF skickar regelbundet ut pressmeddelanden och nyheter om branschen. Detta hittar du i vårt pressrum.
MRF syns i SoMe
MRF kör filmer i sociala medier som uppmanar konsumenter att anlita dig som är MRF företag, antingen för att köpa begagnad bil eller serva bilen.
Anders Östberg
Public affairs
Mejla Anders
08-701 63 16
Mer om Opinion
Huvudfrågor
- Bonus-malus
- Rättvisa bilskatter
- Miljözoner
- Bilen i staden
- Infrastrukturinvesteringar
- Reseavdrag
- Tjänstebilsbeskattningenli>
- Självkörande bilar
- Telematik
- Vägslitageavgift
- 74-ton
- Mobilitet
- Alkobommar i hamnarna
- Sysselsättningen i branschen
Nytt inom opinion
- AECDRs ståndpunkt: Ett svar på EUs bilstrategiBilbranschen i Europa förändras snabbt med elektrifiering, digitalisering och nya lagar för att nå klimatmålen. AECDR stödjer EUs ambitioner för hållbar och konkurrenskraftig mobilitet, men vi vill säkerställa rättvis konkurrens, skydda små och medelstora företag och bevara konsumenternas valmöjligheter. Bilhandlare och verkstäder spelar en viktig roll i omställningen till eldrivna fordon.
- Nya momsregler för lätta lastbilarIdag, 11 mars har Förenklingsrådet lämnat sitt första förslag till regeringen. Förslaget handlar om att företag ska få dra av momsen när de köper eller leasar lätta lastbilar. Det kan gynna många småföretag i olika branscher. Anders Östberg, opinionsansvarig på MRF kommenterar.
- EU-kommissionen satsar på elbilarUrsula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, har presenterat vilka satsningar som ska göras för att lyfta elbilsmarknaden och omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Fokus ligger på ett göra det enklare för industrin med lättnader i regelverket samt en variant på elbilsstöd till privatpersoner. Vi summerar förslaget nedan.
- Viktiga förändringar inom hållbarhetsrapporteringDen 26 februari 2025 presenterade EU Omnibuspaketet, ett förslag som syftar till att förenkla hållbarhetsrapporteringen och minska den administrativa bördan för företag. Förslaget är ännu inte beslutat, vilket innebär att svenska företag fortfarande kan behöva rapportera för 2025 enligt nuvarande regler. Anders Östberg kommenterar.
- AECDR välkomnar nytt initiativ för hållbar industri i EuropaMRFs partner inom EU, AECDR, har gått ut med ett uttalande om det nya lagförslaget Clean Industrial ACT. AECDR stöder EUs nya lagförslag Clean Industrial Act, som ska stärka Europas konkurrenskraft inom hållbar teknik. Den gröna omställningen ger stora ekonomiska möjligheter, men för att Europas industri ska kunna konkurrera globalt behövs snabba och tydliga åtgärder.