MRF ger dig trygghet

Vi på MRF tycker det är viktigt att du får ett seriöst bemötande och känner dig trygg när du köper och/eller reparerar din bil. Som kund hos våra företag får du alltid MRFs leveransvillkor och MRFs reparationsvillkor som är godkända av konsumentverket. Dessutom omfattas du av MRFs kundskydd.

Se vilka företag som är med i MRF!

MRF är en branschorganisation som företräder seriösa bilhandlare och bilverkstäder.

Om du vill ha rådgivning kring bilköp, reparation eller garantier vänder du dig till något av våra medlemsföretag. Mer information att tänka på vid ett bilköp, reparation eller om du hamnar i en tvist hittar du i länkarna nedan.


Köpa bil

Frågor du bör ställa dig innan du skriver på köpeavtalet.
Bra att veta, vare sig du ska köpa ny eller begagnad bil.

Läs mer


Reparera bil

Verkstäder som är medlemmar i MRF åtar sig att utföra jobbet fackmannamässigt och följa MRFs reparationsvillkor. Läs MRFs goda råd inför verkstadsbesöket.

Läs mer


Ladda elbilen

Allt fler kör elbil och ibland blir det trångt på laddplatserna. Här är några god råd från MRF och övriga branschorganisationer, så att du snabbare får din bil laddad och kan fortsätta resan.

Läs mer


Garantier och kundtrygghet

Det finns ett långtgående skydd för dig som konsument när anlitar något av MRF:s medlemsföretag.

Läs mer


Vill du kolla om ett företag är medlem i MRF? Sök här!

Sök på ort, företagsnamn eller gatuadress. Du kan även filtrera utefter kategorierna bilhandel, tunga fordon, bilverkstad, plåt och lack eller bilplast.

Skriv ditt sökord och tryck på enter för att söka. För att hitta mer info om företaget och se karta, klicka på företagsnamnet i listan!

Tryck enter när du skrivit texten i sökrutan!

Dela via mail

Filtrera utefter

Att tänka på

  • Se till att alla överenskommelser anges i köpeavtalet.
  • Se till att du får med dig ett exemplar av varudeklarationen vid köp
  • Servicedokumentationen är viktig.
  • Om säljaren lämnar garanti, se till att du får garantivillkoren.

Har det uppstått en tvist?

Om en tvist mellan dig som kund och bilföretaget inte kan lösas genom förhandlingar, kan du inledningsvis vända dig till den kommunala konsumentvägledningen eller Hallå Konsument (Konsumentverket) www.hallakonsument.se för rådgivning.

Som medlem i M Sverige (f d Motormännen) kan du få juridisk rådgivningwww.msverige.se för rådgivning.

Som kund har du alltid rätt att få din tvist prövad hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Tvister kan även prövas av allmän domstol. Närmare information om ARN och hur du gör en anmälan hittar du här: www.arn.se

KOM IHÅG-LISTA

  • Reklamera alltid till säljaren vid köp eller till verkstaden vid reparation
  • Ta kontakt med din lokala konsumentvägledning
  • Ta kontakt med Hallå Konsument
  • Ta kontakt med M Sverige
  • Anmäl ärendet till ARN om tvisten inte går att lösa med t ex en förlikning
  • MRF-företag följer ARNs beslut