Hamnat i klistret? Rådgivning till dig som MRF-företag.
MRF har många experter som hjälper dig som MRF-företag med rådgivning. Det kan handla om allt från råd i juridiska tvister till utbildning. Rådgivning från specialisterna är en av de viktigaste medlemsförmånerna.
Våra experter svarar på frågor om allmän bil- och verkstadsjuridik, reklamationer av bilköp och reparationer och tekniska föreskrifter. Fem av våra experter är ledamöter i ARN, Alllmänna reklamationsnämnden.
Som MRF-företag kan du maila eller ringa till våra experter för rådgivning!
Välkommen med din fråga!
Våra experter
Förbundsjurist
David Norrbohm
david.norrbohm(a)mrf.se
08-701 63 00
Rådgivning gällande konsumentjuridik, avtalsrätt, försäkringsrätt, skadeståndsrätt, konkurrensfrågor med mera. Utvecklar branschavtal i samverkan med Konsumentverket och har löpande dialog med myndigheter. Håller skräddarsydda kurser. Har 25 års erfarenhet som jurist inom branschen. Har tidigare arbetet som jurist i åkeribranschen, försäkringsbranschen, på ARN och M Sverige. Ledamot i ARN.
Bilhandel
Klaus Silfvenius
klaus.silfvenius(a)mrf.se
08-701 63 14
Rådgivning i bilhandels- och återförsäljarfrågor samt tekniska fordonsfrågor. Har tät kontakt med återförsäljarföreningarna. Bakgrund inom Volkswagenkoncernen, både inom återförsäljare och importör, samt från tekniksidan i bussbranschen. Ledamot i ARN.
Tunga fordon
Klaus Silfvenius
klaus.silfvenius@mrf.se
08-701 63 14
Rådgivning inom tunga fordon. Arbetar med branschspecifika frågor kring tunga fordon, ser över avtal och gör lönsamhetskalkyler.
Plast, lack och skada
Jan Olvenmo
jan.olvenmo(a)mrf.se
08-701 63 21
Rådgivning till lack- och skadeföretag, avtal, förhandling, ekonomi, processer och juridik. Utvecklar och genomför kurser och utbildningar för branschen. Mer än 40 års erfarenhet inom lack, plast och skadereparationer och från försäkringsbranschen. Ledamot i ARN.
Servicemarknad och elektrifiering
Henrik Idermark
henrik.idermark@mrf.se
08-701 63 29
Chef för specialistverksamheten på MRF. En av intiativtagaren till branschstandard för hantering av elfordon, deltar i standardarbetet på SIS. Ansvarig för servicemarknad och därigenom drivande i flertalet projekt, ex GBV. Ledamot i ARN.
Kompetens och skola
Mathias Haag
mathias.haag@mrf.se
08-701 63 15
Rådgivning inom skola och kompetensförsörjning. Jobbar med företagen och dess samverkan med skolor, myndigheter och kommuner. Sitter med i nationellt programråd på skolverket. Ledamot i ARN.
Köpa eller reparera bil?
Är du kund som ska köpa eller reparera din bil?
MRF-företag? Här hittar du svar på vanliga frågor!
Vi har samlat de vanligaste frågorna, till exempel när en kund kan avbeställa eller när ett fel uppstått på inbytesbil efter värderingen.
ARN. Bra för både branschen och slutkunden.
Allmänna reklamationsnämnden, ARN, är en myndighet som opartiskt prövar tvister mellan konsumenter och företag och fattar beslut om hur tvisten ska lösas. Vi på MRF representerar bilbranschen i ARNs motoravdelning.
Om ett företag motsätter sig konsumentens krav är företaget skyldigt att samtidigt informera konsumenten om ARN:s webbadress och postadress. Det räcker inte med att företaget har en allmän information om ARN i avtalsvillkoren eller på sin webbplats.
Information kan ges i samband med reklamationen per e-post i ett senare skede sedan företaget getts skälig tid att ta ställning till konsumentens krav.
I samband med reklamationen måste företaget också redovisa om det tänker medverka i tvistlösningsförfarandet i ARN, vilket alla medlemsföretag förbundit sig att göra. Ett företag som inte lämnar den beskrivna informationen kan drabbas av marknadsrättsliga sanktioner från Konsumentverkets sida.
Sådan information kan se ut enligt följande:
”Om en tvist mellan dig som kund och bilföretaget inte kan lösas genom förhandlingar mellan parterna kan köparen inledningsvis vända sig till den kommunala konsumentvägledningen eller Hallå Konsument (Konsumentverket) https://www.hallakonsument.se/för rådgivning.
Som kund har du alltid rätt att få din tvist prövad hos Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Tvister kan även prövas av allmän domstol. Närmare information om ARN och hur du gör en anmälan hittar du här: www.arn.se ARN, Box 174, 101 23 Stockholm. MRF-företagen följer alltid ARNs beslut”.