Suzuki - MRF

Suzuki

Fler handlare är nöjda med GA:s organisation och personal, där märket nu ligger nära medel. ÅF-kåren svarar också att de ”totalt sett” är nästan lika nöjda som ett genomsnitt för alla märken, vilket är förvånande då Suzuki ligger på index 91.

– Det är kul att vi ökar på villkor och lönsamhetsfrågor. Vi pratade tidigare förbi varandra men har nu en gemensam bild. De förstår att vi är måna om deras lönsamhet. Det handlar om att titta på både intäkter och kostnader, säger GA:s vd Mattias Larsson.

Största framgången i årets enkät är garantierna. Betyget på betalningstiderna skjuter i höjden.

– Vi har haft flerdagarsutbildning av garantihandläggarna hos oss och vi har även tydligare berättat för ÅF:s vd:ar om vad vi gör på flera områden.

Enligt Mattias Larsson så har Suzuki med sin 11-procentiga tillväxt ökat mer än marknadens 9 procent under 2016.

– Men det är från en låg nivå, då vi ju bara har ungefär 1 procent av marknaden.

Han vill modifiera ÅFF:s bild om att det har varit för få nyheter: alla modeller har uppdaterats inom en period av 18 månader. Dessutom återkom småbilen Baleno från början av 2000-talet i ny tappning.

– Två facelifts och en ny bil är mycket för oss, även om den nya bilen inte är en storsäljare.

Det usla betyget på leveranstiden för reservdelar är ett minne blott.

–Vi har bytt logistikleverantör. Redan första kvartalet kan vi se att vi har nått våra tre mål om bibehållen ÅF-marginal, kortare leveranstider och ett minskat antal skadade gods.

Betygen på supporten i bilförsäljningsfrågor rör sig däremot nedåt, i stort sett över hela linjen.

– Vi hade en regionchef som slutade, och det rörde 25 ÅF.

Dessutom gick man över till ett konsignationssystem. Handlarna vinklar tummen nedåt trots att det är ett smartare system än konkurrenternas, enligt Mattias Larsson.

– Att gå till ett system som kan innebära kostnader kan skapa tveksamhet, men det positiva är att ÅF får bättre marginaler om de är aktiva och planerar lagret. Vi hjälper ÅF med detta, men det kommer nog ta ett år innan det satt sig.

Text och foto Rickard Jakbo