MRF möter Skatteverket om personalliggare - MRF

MRF möter Skatteverket om personalliggare

I våras gav finansminister Magdalena Andersson Skatteverket i uppdrag att göra en fördjupad analys av sitt förslag om att införa personalliggare i tre nya områden; bilverkstäder, partihandel med livsmedel samt skönhetsvård. Redan januari 2007 infördes personalliggare för restauranger och frisörer. Därefter infördes det hos tvätterier och sedan januari 2016 gäller det även i byggbranschen.

Läs mer här om regeringsbeslutet

MRFs brev till Skatteverket 

peronalliggare

MRF är generellt positiv till ett system med personalliggare och kravet finns redan inom ramen för bilbranschens kvalitetsarbete, Godkänd bilverkstad. MRF framförde däremot synpunkter på mötet att om systemet skall införas bör det omfatta en så bred del av verkstadsbranschen som möjligt, dvs alla typer av motorfordonsverkstäder och inte enbart bilverkstäder.

MRF poängterade även att alla typer av verkstäder måste kontrolleras (t.ex. även de som vid en container byter däck på en kundparkering till en stormarknad). Det finns annars en risk att systemet blir tandlöst om enbart de seriösa företagen kontrolleras och inte de som t.ex. saknar organisations nr och SNI-koder. Skatteverket instämde i en hel del av synpunkterna och MRF fick även i uppdrag att återkomma med definierade verksamhetsområden gränsdragningsproblem vid kontroller. Tex var går gränsen idag mellan en bilhandel och en verkstad som drivs i samma bolag?

På mötet framkom iofs och det är enbart de företag som har en verksamhet där mer än 25 % avser verkstadsverksamhet som kommer att omfattas av kravet på personalliggare.

På mötet framfördes även kritik om hur Skatteverkets inspektioner genomförts hos de branscher som redan har närvarosystemet T ex har sanktioneringsavgifter (böter) delats ut bara för att något företag hade glömt att skriva organisationsnummer under företagsnamnet i liggaren. På mötet lämnades förslag om att istället för att bötfälla, istället inledningsvis informera och upprätta en handlingsplan med ny inspektion.

Nuvarande sanktioneringsavgifter är 2 500 kronor/person som inte är inskriven men arbetar i verksamheten, avgiften för företaget är 12 500 kronor. I nuläget är det inget krav på att personalliggaren ska vara elektronisk.

Utredningen ska vara klar april 2017, och om propositionen går igenom (vilken givetvis kommer att remissas till MRF) så kan lagen införas tidigast i början av 2018.