MRF startar branschforum för lackering
– Vi och lackmaterialleverantörerna har saknat ett forum och diskutera tekniska – framtidsfrågor, därför har vi på MRF tagit i stafettpinnen och startar upp billackeringsforum där vi kan diskutera frågor som rör branschen.
– Vi har haft ett inledande möte med de ledande lackleverantörerna, alla är eniga att lackforum är bra och behövligt, inte minst för överföring av kunskap från dem till eftermarknadens lack- och skadeverkstäder, inleder plast-, lack- och skadesektionens Jan Olvenmo.
– På sikt kan vi kommer vi att bjuda in fler parter till forumet, fortsätter han.
Frågor för forumet är tekniska –fackmässigt –framtid –kvalitetsfrågor inom billackeringsbranschen
– På det första mötet diskuterades regelverk och krav för medlemmar, vi hann även att diskutera om några aktuella frågor som, exempelvis, klarlacksskarvar och kulörberoende meryta, säger Jan och tillägger att frågeställningarna är många.
Hur är kunskapen ute hos billackeringsverkstäderna, har dom rätt instruktioner, är det tekniskt sätt möjligt och utföra, hur kan en billackerare utföra en reparationslackering på en fabrikslackerad bil och samtidigt stå för eventuella reklamationer?
– Det en helt annan metod för att utföra en reparationslackering på en skadad bil på eftermarknaden mot hur biltillverkaren lackerar bilen i fabriken, även lackeringsmaterialen skiljer sig, och vi vet att biltillverkaren hela tiden utvecklar sina lackeringslinor på fabrikerna mot andra metoder som påverkar eftermarknaden, säger Jan Olvenmo.
Vidare har man forumet diskuterat konsumenttjänstlagen utifrån allt mer komplicerad lackering. Verkstäderna får en utsatt situation i och med att bilägaren (konsument) har 36 månader reklamationsrätt. De sex första månaderna ligger bevisbördan hos billackeraren men från månad sju ligger bevisbördan hos bilägaren/konsumenten.
Allt kan sammanfattas med att det behövs ett lackforum. MRF har tagit initiativet.