Ogenomtänkt bonus-malus-utredning - MRF

Ogenomtänkt bonus-malus-utredning

Enligt MRF tappar det föreslagna bonus-malus-systemet trovärdighet i och med kraftig överfinansiering. Totalt tar staten in fyra gånger mer i skatt (malus) än vad den betalar ut i bonus. Och endast nya bilar och under de tre första åren omfattas av systemet.

– Straffbeskatta nya bilar är fel väg att gå, säger MRF:s Tommy Letzén i sin kommentar. Nya bilar är alltid bättre än gamla ur såväl miljö- som trafiksäkerhetsaspekter.

Enligt MRFs första bedömning är en mjuk övergång från bränslesnåla bilar via hybrider till rena elbilar att föredra.

Förslaget innebär i korthet:


Malus

  • Höjd fordonsskatt på nya bilar under de första tre åren 80 kr/g över 95 g CO2/km (2 förslag; vikt eller rent CO2)
  • Höjd fordonskatt på alla bilar med ca 360 kr
  • 5-åriga skattebefrielsen försvinner (under 95 g/km kurvan)

Förslagen innebär att ex en V70 D4 initialt skulle hamna på en skatt om 10 323 kronor om året – nära 3 ggr så mycket som dagens 3 449. År fyra och därefter skulle skatten sedan vara 3 353 (utan viktjustering)
Skulle V70:s vikt tas i beaktande skulle skatten de första tre åren ”bara” bli 8 392 kronor om året.

Bonus

Baseras endast på CO2-utsläpp

  • 0- utsläpp                                      = 60 000 kronor i bonus
  • 1-35 g/km                                      = 45 000 kronor i bonus
  • 36-50 g/km                                   = 35 000 kronor i bonus

Beloppen och nivåerna är desamma för bonusar till juridiska personer, men för dessa finns det en begränsning som innebär att bonusen kan vara maximalt 35 % av skillnaden i nybilspriset mellan bonusbilen och närmast jämförbara bil. För alla gäller det att bonusen inte får vara mer än 25 % av fordonets nybilspris.

Hela förslaget är kraftigt överfinansierat d v s det tas in mer pengar (Malus) än vad som betalas ut i Bonus

Utredningen föreslår att systemet ska träda i kraft 2018

Läs hela utredningen här
sou-2016_33-webb