Våren 2016 valdes Göteborgsbaserade Stendahls som byrå för den globala lanseringen av Lynk & Co, ett nytt bilvarumärke, som lanseras globalt i Berlin idag genom ett launch–event.

Det är kinesiska Geely, som även äger Volvo, som ligger bakom Lynk & Co.

Stendahls har arbetat med research, planning och strategi i samarbete med kundens team, lett av Geelys marknadschef Alain Visser, och har tagit fram varumärkesidentitet och visuellt uttryck, enligt ett pressmeddelande.

Geely har även arbetat med pr-byrån Jung som har varit ansvariga för strategier, presslansering och sociala medier.

– Det finns ju en hel del förändringsutrymme och konventioner att utmana inom bilindustrin. Världen har ju utvecklats m en på många sätt har branschen fortsatt i samma hjulspår. Vår utmaning har varit att hitta ett sätt att inte bara sätta en ny produkt till bilvärlden, utan snarare skapa en utmanare med syftet att vända upp och ner på den. Ifrågasätta hur vi använder bilar och förflyttar oss i städerna, i en tid när urbaniseringen går med stormfart, säger säger Ylva Nestmark, Creative Director på Stendahls, i ett pressmeddelande.

Hon menar att det kräver en förändring inte bara i infrastruktur och de produkter och tjänster man skapar, men framför allt i människors mindset. Det handlar om att uppmuntra folks beteenden och skapa en öppenhet för att exempelvis vilja dela bil, lika gärna som man delar upplevelser och lägenheter idag.

– Det är även en del av varumärkets DNA, att initiera nya samarbeten, genom CO:labs som blir en del av arbetssättet. Lynk & Co:s öppna connectivity-plattform gör det möjligt att utveckla nya digitala tjänster, som vi till exempel gjort med den inbyggda share-knappen, som möjliggör ett mer resurssmart sätt att äga och använda bilar, fortsätter Ylva Nestmark.

Förutom Stendahls och Jung är andra involverade byråer Mr Smith, Adamsky och Revolve. Dentsu i Shanghai hanterar kommunikationen på hemmamarknaden Kina.