Hyrbil vs bilpool
Det här debattinlägget har nyligen formulerats:
Utveckla bildelningsekonomin
Många inklusive regeringen vill utveckla den cirkulära ekonomin också när det gäller bilismen. Det är inte miljö- eller resurseffektivt att en normal personbil endast används några enstaka procent av tiden, för att under de resterande dryga 90 procenten av tiden stå parkerad och ta gatuutrymme i anspråk.
Nu har regeringen aktualiserat hur vi ska kunna använda bilarna mer effektivt i utredningen ”Från värdekedja till värdecykel – så får Sverige en mer cirkulär ekonomi”. Utredningen föreslår att man ska underlätta för s.k. bilpoolsfordon och resonerar kring ett särskilt s.k. ”hyberavdrag” för att stimulera privatpersoner att hyra istället för att äga personbilar. Andra delar av förslagen är bl.a. att underlätta användandet av parkeringsplatser för det man betecknar som ”bilpoolsbilar”.
Att återanvända produkter och nå en mer cirkulär och resurseffektiv samhällsekonomi är viktigt. Vi som är verksamma i biluthyrningsbranschen har samma målsättning. Biluthyrarnas medlemsföretag har haft detta som affärsidé under lång tid och arbetar dagligen med det. Verksamheten genererar också ett ekonomiskt överskott. Utan offentligt stöd eller politiska styrmedel. Således en långsiktigt hållbar verksamhet även i ekonomiska termer.
Biluthyrningsverksamheten bidrar alltså redan nu till en mer miljö- och resurseffektiv verksamhet. Våra fordon är, i förhållande till den normala bilparken, märkbart yngre. De används också mer och är miljöanpassade i större utsträckning.
Vi är också en betydelsefull, påverkande aktör när det gäller efterfrågan på fordon. Med en årlig inköpsvolym om ca. 40 000 fordon kan vi utöva och utövar också en betydande påverkan på försäljningen och därmed inriktning och utrustning av nya fordon.
Fem förändringar för snabbt resultat
Ett mer resurseffektivt nyttjande av fordon är mycket viktigt. Därför föreslår vi att följande fem förändringar genomförs för att snabbare nå resultat.
- Involvera biluthyrningsföretagen mer i det fortsatta arbetet.
Vi har bevisligen under lång tid lyckats med att öka nyttjandet av fordon på den befintliga marknaden. Samtidigt har vi redan i dag s.k. bilpoolsföretag som medlemmar. Uttrycket att ”inte uppfinna hjulet på nytt” har extra aktualitet på detta område.
- Konkurrensneutralitet mellan olika bildelningsaktörer är viktigt.
En fundamental grund för en framtida framgångsrik bildelning är att alla aktörer behandlas lika. Detta genererar mesta möjliga effektiva nyttjandet av fordon. Biluthyrningsföretagen bör därför omfattas av de föreslagna reglerna.
- Begreppet ”bilpoolsbilar” är för begränsande.
Just detta begrepp ska, enligt utredningens förslag, vara det som bestämmer om fordonen ska bli en del av det man vill stimulera. Det är enligt vår mening viktigt att inte begränsa utvecklingen vare sig praktiskt eller i tanken. De olika formerna av bildelning tillsammans kommer att vara avgörande för om människorna övergår från enskilt ägande till delning.
- Låt det s.k. ”hyberavdraget” omfatta även hyra av motorfordon.
Utredningen föreslår att man inför ett s.k. hyberavdrag (hyra-begagnat-reparationstjänster) för bl.a. ”hyra och leasing av konsumentprodukter under en tid av upp till ett år”. Men man föreslår inte att det ska omfatta motordrivna fordon. Vi har mycket svårt att förstå varför denna begränsning ska göras. Det vore tvärtom ett bra stimulansmedel gentemot den enskilde att ha ett sådant avdrag.
- Låt eventuella extra kostnader betalas av användaren.
För att den styrande effekten av vissa regel- och avgiftssystem inte ska minska med utvecklad bildelning är det viktigt att regelsystemen ändras så att den enskilde brukaren märker av ev. avgifter kopplat till brukandet av fordonet. En översyn av förslagsvis ägaransvaret bör därför ske och/eller andra ändringar genomföras i syfte att fordonsägaren snabbt får tillgång till de aktuella registren.
Biluthyrning – en förutsättning för bilpooler och annan bildelning
En fundamental förutsättning för att människorna ska kunna tänka sig att övergå till bildelning istället för att köpa egen bil är att de känner sig fullt ut säkra på att det löser all deras transportefterfrågan. De måste vara säkra på att det finns uppbackning för semester, åka till landet, hälsa på sjuka släktingar mm. Här fyller den redan befintliga biluthyrningsverksamheten en mycket viktig roll.
Det är också angeläget att se bildelning som en viktig del också av det publika transportsystemet. Utvecklad och väl fungerande bildelningsverksamhet genererar säkerligen även en ökad efterfrågan på transporter med buss, pendeltåg, tunnelbana etc.
Biluthyrningsföretagens verksamhet är de facto en redan väl fungerande, befintlig bilpools- och bildelningstjänst. Hittills utan särskilda stöd eller stimulansåtgärder.
Erfarenheter från nuvarande bilpoolsverksamhet, med dagens affärsmodeller, visar att det är svårt att nå nödvändig intäktsnivå. Denna, och nuvarande biluthyrningsverksamhet, kan med fördel komplettera varandra i syfte att uppnå konkurrensneutralitet och flexibilitet.
Inte minst detta talar för att biluthyrningsverksamheten ges samma förutsättningar som annan bildelning. Den är en omistlig del av ett fungerande och flexibelt transportsystem och en förutsättning för att skyndsamt uppnå mer av cirkulär ekonomi på biltransportområdet.
Biluthyrarnas verksamhet – en naturlig del i en mer cirkulär ekonomi
Biluthyrarnas medlemsföretag erbjuder i dag ca 38 000 ”bildelningsbilar”. 42 procent av dessa är s.k. miljöbilar (enligt BIL Swedens s.k. miljöbilslista 2017).
Biluthyrningsföretagen strävar efter att ha så många miljöbilar som möjligt. Och medelåldern är låg, ca 9 månader. Medelåldern på den svenska bilparken har ökat kontinuerligt och är i dag ca 10 år. En äldre bil släpper ut mer skadliga ämnen, inklusive växthusgasen koldioxid, jämfört med en ny.
Genomsnittsträckan en hyrbil kör är ca. 3 600 mil årligen. Det är en ca tre gånger längre sträcka än en normalbil. Hyrbilen utför därför, allt annat lika, tre gånger så stort transportarbete med motsvarande potential att bidra till mindre negativa effekter av individuella persontransporter jämfört med övriga, äldre bilar.
En genomsnittshyrbil är uthyrd ca 65 % av tiden. Denna siffra är ett ytterligare bevis på att hyrbilarna används mycket effektivt.
Vi anser att man snabbare och mer samhällsekonomiskt lönsamt kan nå de mål utredningen är satt att underlätta om man också stimulerar biluthyrningsverksamheten med ett nytt system för att stimulera cirkulär ekonomi. Men då krävs det lika regler för alla aktörer.
För styrelsen och medlemmarna i
Biluthyrarna Sverige
Anders Trollsås, vd Per Johansson, ordförande