Dagens tips!
Röd kund – logisk och
drivande och har full fart.
√ Var snabb och effektiv – röda gillar inte långrandiga personer.
√ Visa att du har självförtroende – röda vill få ett fast handslag och ha att göra med en som kan.
√ Var taktisk – röda vill bestämma själva. Ge två bra alternativ så att kunden kan ”ta över” och själva välja ett alternativ. Obs! båda alternativen måste vara bra.
Gul kund – inspirerande
men mer känslomässig och
relationsorienterad.
√ Var entusiastisk, prata kanske hockey, fotboll, skapa god kemi och stämning.
√ Sätt fokus på kunden och prata inte
för mycket om dig själv.
√ Styr samtalet, annars finns en risk
att inte komma i mål eftersom ni har
så kul.
Blå kund – logisk, intresserad
av detaljer och vill absolut inte
ta några risker.
√ Var korrekt – undvik att vara ironisk
eller lustig, du tappar bara förtroendet.
√ Ge mycket fakta, var på detaljnivå – hänvisa gärna till tester eller länkar
på nätet.
√ Ge tid – att forcera en blå innebär att du försvårar beslutet (4-5 möten innan avslut). Ge möjlighet att provparkera
i garaget eller provpacka bagageutrymmet.
Grön kund – mycket försiktig
och vill vara vän med alla och
inte ta risker.
√ Skapa trygghet – undvik allt beteende som äventyrar tryggheten. Förtroendet måste förtjänas.
√ Lyssna noga – ställ många frågor
och säkerställ att du utgår från just den här kunden.
√ Dra ner på takten – gröna kommer att involvera hela familjen och vill få
ett konsensusbeslut, det tar sin tid.
Under sommaren publicerar vi saxade klipp från det gångna årets tidningar.