Fortsatt stabilt, med tydlighet och ett gott samarbete med återförsäljarna - MRF

Fortsatt stabilt, med tydlighet och ett gott samarbete med återförsäljarna

Jörgen Wedefelt, märkeschef

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

– Att vi upplevs av återförsäljarna som en bra samarbetspartner och en bra organisation, med människor med rätt inställning och kompetens och rätt mandat på rätt plats – det gör mig mest stolt.

Vad är du mest missnöjd med?

– De långa leveranstiderna och bristen på bilar. Vi har sålt bra men inte kunnat leverera. Det har blivit jobbiga diskussioner med kunderna kring flyttade leveransdatum och jag förstår frustrationen hos återförsäljarna.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Egentligen skulle man vilja förbättra allt, det är lätt att bara välja någon enstaka punkt och jobba med den. Men vi behöver titta på helheten, fortsätta gräva i våra processer, förenkla och göra dem smidigare så att vi blir ännu snabbare i marknaden.

Audi har parkerat sig i den övre delen av fältet. Några problemområden drar ner något, men genomgående goda värden präglar Audi.

Lite förenklat kan man säga att Audi är ”bäst där det gäller” och där man kan påverka själv. Tunga frågor som till exempel ledning, organisation och långsiktig strategi får toppbetyg. Lite lägre ligger frågor som garantihantering, reservdelar och finansbolaget. Vissa kvalitetsproblem har även funnits kopplat till mjukvara, uppkoppling och appar.

Men Audi har god lyhördhet för återförsäljarnas synpunkter inom flera tunga områden, som till exempel varumärket, bilpriser och kampanjer och lönsamhet.

Jörgen Wedefelt, märkeschef på Audi, säger:

– Det vi har lyckats med de senaste åren är att vi fått till ett bra samarbete med våra återförsäljare. Vi gillar dem och att hänga med dem och har en ärlig och tydlig relation. Vi har också bra och konstruktiva diskussioner i de olika råden.

Det bekräftas av frågan om samarbetet med märkesföreningen. Här belönas Audi av återförsäljarna med en förstaplats i enkäten.

– Vi är transparenta och ser föreningen som en bra diskussionspartner, vi har ”högt i tak” och är konsensusdrivna. Naturligtvis är vi inte alltid överens, men lyssnar in synpunkterna och är tydliga och beslutsföra när det krävs. Vi har uppnått en ”bra svensk balans” i vår dialog, säger Jörgen Wedefelt.

Men blysänket från förra året ligger kvar även i år – tillgången på bilar och leveranstider.

– Här har vi fått stryk och det är berättigat, säger Wedefelt. Jag kan förstå återförsäljarnas frustration när vi säljer bra och vi inte får bilar att leverera.

Här har hela VGS-gruppen ett bekymmer och Audi ligger bland de märken som drabbats hårdast.

– Vi har inte fått den produktion som vi önskat och framför allt vissa av våra elbilsmodeller har drabbats av långa leveranstider. Men det kommer att bli ändring på det redan i år. Jag tror inte det kommer att se ut så här i nästa års enkät, säger Wedefelt förhoppningsfullt.

Ett annat område där Audi och även övriga VGS-märken fått svaga omdömen är frågor relaterade till reservdelar. Orsaken är samstämmigt kopplad till byte av IT- och lagerhanteringssystem, vilket resulterat i strul kring reservdelsleveranserna.

I alla frågor kring marknadsföring, hemsidor, privatmarknadskampanjer och företagserbjudanden presterar Audi bra. Det gäller även support och lönsamhet i företagsförsäljningen.

Även begagnatkoncept, serviceavtal och förlängda garantier på begagnat gillas av återförsäljarna.

– Vi har varit tydliga där och kommunicerar att vi har tre ben. Tidigare handlade det mest om nya bilar, men numera pratar vi mycket även om servicemarknad och begagnat och att vi måste öka lojaliteten inom alla segmenten, säger Wedefelt.

– Begagnataffären ligger ju hos återförsäljarna, men vi har en massa hjälpmedel, som till exempel Audi approved. Jag uppmuntrar hela tiden till att öka användningen av de här koncepten, de blir ett mervärde för kunden och kombinerat med serviceavtal och finansiering så blir det en bra paketering som leder till ökad lojalitet.

Lite lägre ligger betygen på finansbolagets digitala utveckling av finansiellt säljstöd och restvärdeshantering.

– Jag är inte helt förvånad över att finansbolaget tappar lite, de upplevs nog inte som tillräckligt snabba.

Detta gäller även kvalitetsproblem med mjukvara, uppkoppling och appar, som slår över hela linjen.

– Hela paketet med connected service har varit problematiskt beträffande stabiliteten i systemen och framför allt kopplat till elbilen Q4. Det kom en stor mjukvaruuppdatering i mars 2023 så förhoppningsvis kommer mycket av de upplevda problemen och frustrationen nu att försvinna, säger Wedefelt.

Långsiktig strategi för återförsäljarna ligger som en prioriterad fråga hos Audi.

– Vi har de senaste åren, vid alla möten med kåren, varit konsekventa kring strategin och de saker vi behöver fokusera på och den resa vi ska göra tillsammans. Det ger tydlighet i våra diskussioner som även hjälper oss när det blåser, säger Wedefelt.

Inom ledning ligger Audi bäst i hela enkäten. Även organisation inom bilförsäljning och marknadsföring får mycket goda omdömen.

– Fantastiskt kul, fortsätter Wedefelt. Vi har i vår strategi ett block som handlar just om människor. Jag tror det här är ett resultat av att vi gör rätt saker, att vi är tydliga, transparenta, ärliga och snabba på bollen, rätt mandat ska finnas på rätt plats, vi får fart i besluten och behöver inte gå och fråga. Vi försöker leverera det vi säger att vi ska leverera, ”walk the talk”.

Enkäten tycker Wedefelt är viktig och ett bra mått på vad som behöver förbättras.

– Har man en ambition och vill vara långsiktig så är den ett bra redskap. Det är ju lättare att jobba med partners som man har ett bra samarbete med.

Text & foto Tomas Ulander

ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Therese Granath, vd SVÅ

Konstruktivt samarbete och förståelse för ÅF

Therese Granath, vd på SVÅ, tycker att samarbetet med Audi fungerar väldigt bra och att de har en stor förståelse för återförsäljarna och för marknaden. Biltillgången har varit den stora utmaningen de senaste åren.

– Jag tycker att resultatet i årets enkät är väldigt rättvist. Det som är väldigt tydligt med just Audi, förutom det goda samarbetet som vi har, är att de också visar en stor förståelse för återförsäljarna och marknaden. De förstår konsekvenserna av de utmaningar som uppstår och föreslår själva också lösningar till oss i rådet.

Granath ger som exempel de händelser och restriktioner som kan komma från fabriken och hur bra Audi Sverige hanterar detta.

– De kommer proaktivt med förslag och lösningar och tänker ett steg till. Till exempel: ”nu kommer det här att hända, vi föreslår att vi gör så här, vad tror ni om det”? De kommer med ett färdigt ”paket” till oss, som vi sedan kan diskutera och anpassa.

Föreningen säger att man även har känslan att generalagenten också har ett bra samarbete med fabriken och jobbar på samma sätt gentemot de kontaktpersoner man har där.

– Vi har ett bra samarbete genom hela leveranskedjan. Audi ligger i framkant inom gruppen och de har varit väldigt bra på att hantera och parera de stora utmaningar vi haft och fortfarande har. Vi har en bra dialog, de ringer och hör av sig ofta och snabbt när något uppstår. De förtjänar verkligen det positiva utslaget i enkäten, summerar Therese Granath.

Tillgången på bilar är dock fortsatt en utmaning för Audi. Det har varit restriktioner i produktionen och leveranstidpunkterna har hoppat lite fram och tillbaka. Det har förstås varit tuff period för säljarna att hantera detta.

– Om kunden får vänta ett år på sin bil, i stället för de mer normala tre till fyra månaderna, det är klart att det påverkar dialogen med kunden, när man dessutom inte kan ge några fasta leveransbesked. Även om det legat utanför generalagentens kontroll, så har det varit en svår balansgång för säljarna att hantera den här problematiken, säger Granath.

Det har även varit en del problem med reservdelsleveranserna.

– Man har bytt IT-system, vilket har drabbat alla märkena och det var inte löst när enkäten gick ut. Det har varit lite stökigt en period, men nu ska det mesta vara löst.

Även andra systemproblem har rått liksom kvalitetsproblem med mjukvara och uppkoppling av appar.

– Här finns det nog lite mer att önska från fabriken. Mycket styrs ju därifrån, snarare än från nationell nivå. Här är ju vi och generalagenten på samma sida.

– Det är ju extremt mycket uppkopplade bilar idag. Vi trycker på att för att få till lösningar, släppa på mer data och kunna dela mer data, till exempel med verkstäderna för att de ska kunna göra mer felsökningar, säger Granath.

Men man är inte riktigt i mål med detta och för kunder som har problembilar så skulle man önska att processen gick lite fortare. Det kan ta lite tid att få de tekniska lösningarna på plats.

– Det pågår ett arbete med detta och vi vill samma sak. Visst finns det utmaningar, men jag kan förstå att de som jobbar med de här frågorna ute hos återförsäljarna kan tycka att det går för långsamt.

Enkelheten i garantihanteringen ligger lite lågt.

– Det är nog lite generellt inom gruppen. Våra system kan vara lite omständliga att hantera gentemot fabriken.

Audi är bästa märke i hela enkäten på frågan om samarbetet med märkesföreningen. Therese Granath berömmer hela ledningen.

– Vi har en bra dialog och ett bra samarbete. Vi har ofta samma syn och vill samma sak. Tyvärr, det som drar ner i årets enkät är mest sådant som ligger utanför generalagentens kontroll.

Den kommande stora frågan är övergången till agentavtal som ska ske i höst.

– Jag hoppas och tror att vi kan bibehålla den goda dialogen även när vi går in i de nya avtalen, avslutar Granath.

Text & foto Tomas Ulander