För få bilar att sälja - MRF

För få bilar att sälja

Stefan Malmgren, Sverigechef

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

– Jag är mest nöjd med att vi ligger kvar på en hög nivån när det gäller eftermarknad och garantihantering och att vi lyckats hålla konkurrensmässiga priser på våra bilar, säger Stefan Malmgren.

Vad är du mest missnöjd med?

– Utan tvekan de leveransförseningar som vi har och har haft gällande nya Civic på grund av produktionsbegränsningar. En modell som fått ett fantastiskt mottagande och med stor efterfrågan, men tyvärr med leveransproblem.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Jag hoppas på lyckade lanseringar av våra nya modeller, eftersom det är de modellerna vi ska leva med ett antal år framåt. Flera modeller lanseras i höst, men för vår nya elbil e:Ny1 har vi redan öppnat upp för kundorder.

Honda Sverige lägger sig i nedre halvan av topplistan över mest populära generalagenter och återförsäljarna har egentligen bara ett stort problem – det finns för få bilar att sälja.

Stefan Malmgren är glad över att jobba med ett bilmärke som är på en kvalitetsmässigt hög nivå, inte minst i tider när komponentbrister, pandemi och krig ställer krav på branschen. Och han är lika glad över alla kunder som trots långa leveranstider är lojala och känner sig trygga i sitt bilköp.

Men när det gäller vissa frågor om lyhördheten får Honda sämst betyg av alla märken.

– Vi lyssnar till återförsäljarnas synpunkter, men det är ofta inte mycket vi kan påverka och återförsäljarna tycker att vi borde kunna göra det, säger Stefan Malmgren.

En hel del frustration bottnar i besvikelsen att inte ha kunnat leverera populära Honda Civic till de kunder som beställt bilen. De flesta har valt att behålla sin order även om de behöver vänta längre på bilen.

– Vi hade definitivt kunnat sälja väldigt mycket mer av både HR-V och Civic om vi hade fått den tilldelning av bilar som vi har efterfrågan på, men som sagt, volymerna har varit begränsade och jag förstår återförsäljarnas frustration, säger Stefan Malmgren.

Efter att det japanska räkenskapsåret löpt ut har nu generalagenten fått information om vilka volymer som de kan förvänta sig framöver.

En fråga som kontinuerligt kommer upp är om Honda kommer försvinna från Europa. Men enligt Malmgren kommer så inte ske.

– Inget vi hört, inga indikationer, tyder på det, snarare tvärtom. Europa är viktigt för Honda. Nu måste vi bara se till att de återförsäljare som säljer Honda får sådana volymer att de klarar lönsamheten. Förra året sade jag att vi skulle få ett jättebra år med alla nya modeller, men vi fick inte så mycket volym av de modellerna som vi önskade. Det svider i Honda-hjärtat eftersom vi skulle kunna ha sålt så många fler bilar, säger Stefan Malmgren.

Låga betyg för företagsförsäljningen är inte konstigt. Stödet till företagsförsäljningen är reducerat sedan januari i år. En hel del övriga åtgärder har vidtagits för att bibehålla priserna på en konkurrenskraftig nivå.

Honda ska öppna en ”online sales-funktion”, som liknas som en intresseanmälan.

– Kunden kan välja bil, utrustning och skicka förfrågan till den återförsäljare som kunden vill ha kontakt med. Det finns ingen försäljningsfunktion, utan återförsäljaren kommer hålla i hela kontakten och sköta försäljningen, säger Stefan Malmgren.

När det gäller frågor om hur generalagenten tar hand om sina återförsäljare och kunder vid problem med hård- och mjukvara får Honda riktigt bra betyg, samt på frågor om reservdelar och tillbehör.

När det gäller begagnat-försäljningen kommer Honda lansera ”Honda approved”, vilket är ett program där bilen testas och godkänns av Honda för att ge extra garanti. Programmet kommer lanseras under året, men redan i dag finns det möjlighet att köpa till extra garanti och serviceavtal.

Positiva resultat är det också för garanti och goodwill samt betalningstider.

När det gäller samarbetet med återförsäljarföreningen är Stefan Malmgren odelat positiv.

– Per Ihse och jag pratar ofta och han är en fantastiskt engagerad person och både förståndig och förstående, men tuff, jobbig och kritiserande, men ofta har han rätt, säger Stefan Malmgren och skrattar.

Under 2023 lanseras 4 nya modeller, en helt ny CR-V både som hybrid och plug-in, ZR-V hybrid, en SUV positionerad mellan HR-V och CR-V, en face-lift av Jazz som redan vunnit flera tester och den helt nya elbilen e:Ny1.

Text & foto Maria Eriksson

ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Per Ihse, ordf ÅFF

Förbereder för neddragningar i ÅF-nätet

Fler bilar och mer marknadsföring. Det behövs om Honda ska få en högre marknadsandel, men återförsäljarföreningen förbereder sig för neddragningar i ÅF-nätet.

– Generellt kan jag säga att GA enkäten visar att organisationen i Sverige får ett okej och till och med ett bra betyg sammanfattningsvis. Det som drar ned betygen är den låga tilldelningen av bilar som vi får i Sverige. Det är absolut största problemet. Med det som grund är det flera betyg som är låga. Det är dock inte Honda Sveriges fel. Vår uppfattning är att det ytterst är Honda Japan som har lagt upp den strategi som man nu arbetar efter, säger Per Ihse.

Den svenska återförsäljarföreningen har kontakt med sina ÅF-organisationer i övriga Europa och de vittnar om samma situation som råder i Sverige.

– Vi har ingen exakt information om hur stora problem det är med de olika faktorer som Honda anger som orsaker till bilbristen i Sverige och Europa. Det är därför inget vi kan bedöma och vi får förlita oss på att Honda enligt tydliga uttalande avser vara kvar och långsiktigt utvecklas i Europa. 

Enligt Ihse pågår det många strategidiskussioner inom Honda och de är medvetna om att återförsäljarna behöver ett visst antal bilar för att de ska kunna ha en lönsam Hondaagentur.

– Honda måste rimligen ta hänsyn till hur många bilar som kommer till Sverige och hur de skall fördelas i ÅF nätet. Det är naturligtvis en delikat balansgång för Honda, säger han.

Kan det innebära att antalet återförsäljare blir färre?

– Det är en fråga som får ställas till Honda direkt och är inget som jag vill eller kan uttala mig om just nu. 

Stämningen i Hondas återförsäljarnätverk får bedömas som avvaktande. Åf är rätt luttrade efter ett par år med svårigheter och trots nya modeller på gång vet de inte om de ska våga glädjas ännu. 

Honda har just nu ett flertal modeller på ingång, senast en HR-V hybrid och en Civic Hybrid, men leveranstiderna har tyvärr dämpat optimismen en del, säger Per Ihse. 

Vad tror du om framtiden?

– Vi har förhoppningar naturligtvis och tror med viss realism på en volymökning och överblickbara leveranstider i närtid.

Jag noterar med glädje att våra återförsäljare tycker att vårt samarbete med generalagenten blivit bättre, trots tuffa tider, säger Per Ihse.

Text Maria Eriksson