Leveranstorka sätter spår
LEXUS
Gustav von Sydow, Nordenchef

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?
– Resultatet överlag. Att vi hamnar så pass nära ett index på 100. Tittar vi mer i detalj så är det nog finansiering, utbildning och servicemarknadsfrågorna som jag är mest glad över.

Vad är du mest missnöjd med?
– Det som sticker mest i sidan är att vi får låga betyg när det gäller långsiktig strategi för handlarna. Vi har fått in massor med ordrar men kan inte leverera. Sedan även lyhördhetsfrågorna.

Vad tänker du vässa till nästa år?
– Vi behöver suga tag i frågan om långsiktighet. Vi behöver också ha ännu mer informationsutbyte för att öka interaktionsgraden.
Fjolåret var det bästa någonsin för Lexus sett till orderingång. Mycket tack vare en lyckad lansering av nya suven Lexus NX. I GA-enkäten hamnar betyget på 98,1, vilket ger en plats i mittfältet.
För att bli mer exakt så räcker indexet till en 13:e plats. Biltillgång och leveransprecision har dragit ned indexet. Inte nog med att betyget är lågt på dessa frågor, det är också klart sämre än MRF-snittet.
– Vi har haft enormt svårt att få tillgång till bilar. Vi har inte kunnat få ut bilar, till handlarnas stora besvikelse. Jag tror det har satt sin prägel på en hel del andra frågor i enkäten, till exempel lönsamhetsfrågor, säger Gustav von Sydow, Nordenchef för Lexus.
Till skillnad från Toyota görs alla Lexus i Japan, vilket kan påverka logistiken.
I enkätens första del frågas handlarna om hur lyhörda deras GA är. Här hamnar Lexus på lägre betyg än MRF-snittet på sex av sju frågor. Bara på frågan om reservdelar är Lexus betyg klart högre än genomsnittet.
– Vi har lyckats klara av att hålla bra leveranskedjor när det gäller reservdelar under i stort sett hela pandemin, säger han.
Även på marknadsföringsområdet är betygen ganska skrala. Bara på lokal marknadsföring höjer sig betygen något från genomsnittet.
– Också detta är en återspegling av att vi inte har kunnat få fram bilar. Vi har haft en stor orderbank och därför varit restriktiva med marknadsföringen, det får vi ta på oss. Vi har även lanserat en ny hemsida under året, som det varit mycket diskussion kring, säger Gustav von Sydow.
Frågan om varumärkets hemsida får låga 2,8 i betyg, vilket är en bra bit från nöjda handlare.
– Det är en ny hemsida för hela Europa som har rullats ut. Vi har ett pågående projekt för att förbättra den.
Det finns flera områden i enkäten där Lexus presterar riktigt bra. Ett sådant är frågan om GA:s hantering om det uppstår problem på väg för kunden till exempel behov av assistans. Här slår Lexus till med 5,3 på den sexgradiga betygsskalan. Också på begagnatområdet är betygen höga, och ger MRF-snittet smäll på fingrarna.
– Det har också hjälpt såklart att begagnatmarknaden har varit stark, säger Gustav von Sydow.
Utbildningsområdet får generellt bra omdömen, liksom reservdelar och tillbehör. Men även finansbolaget.
– Det är kul att se!
På frågan om villkor för utställnings- och demobilar hamnar Lexus till och med högst av alla märken.
Mer orolig är Gustav von Sydow över den långsiktiga strategin för handlarna. Inte för att den saknas, utan för att betyget är lågt.
– Det handlar om att de inte kan leverera bilar, men här måste vi vässa till nästa år!
Text Niklas Aronsson
ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Varumärke som berör
Få märken engagerar som Lexus. Handlarna är stolta över sitt varumärke, men när biltillgången blir så skral som under fjolåret riskerar lönsamheten att falla till nivåer som är lägre än vad som går att klara av för dem.
Lexus berör, som bilintresserad är man antingen negativ eller oreserverat positiv. Med Gustav von Sydow som märkesansvarig har Lexus fått en nystart. Betygen i GA-enkäten har hämtat sig från låga nivåer och är nu uppe i princip jämsides med Toyota. Dag Lotsander, avgående vd på Lexushandlarna, har bilden klar för sig.
– Vi behöver ha högre säljmål och se volymerna komma för att handlarna ska få lönsamhet i sin verksamhet, säger han.
Samtidigt är samarbetet gott mellan märkesförening och GA.
– Det har fungerat väldigt bra mellan mig och Gustav. Han har ett förflutet inom Toyota och är väl förtrogen med de arbetssätt vi har, säger han.
En viktig anledning till att betygen inte är bättre är förstås att biltillgången varit så dålig. Men för den som är starkt beroende av ett varumärke med små volymer blir de negativa konsekvenserna större.
– Vi förstår att det inte går att göra något åt själva förseningarna, men det är viktigt att informera så mycket som möjligt. Vi känner att det finns en kraftig vilja från GA:s sida att hjälpa till.
Dag Lotsander tycker att Lexus presterar bra på flera områden och nämner finansiering och garantier som exempel.
– Men även på områden där det fungerar väl kan det finnas saker att göra. Det är det som är vår filosofi, ständiga förbättringar. Därför kan det kanske upplevas som lite orättvist av GA att inte få tillräckligt med credd fast det fungerar bra. Nyckeln här är vårt ÅF-nät som fungerar bra, samt att vi har produkter av hög kvalitet.
Text Niklas Aronsson