Var förberedda på negativa reaktioner
PEUGEOT
Fredrik Telvin Ivarsson, kommersiell chef

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?
– Vårt hårda arbete för att göra vår utbildning så bra som möjligt och tillgänglig för våra återförsäljare. Även om det fortfarande finns lite input kring våra utbildningar i enkäten så är det tydligt att dessa är uppskattade.

Vad är du mest missnöjd med?
– Att vi inte ser samma positiva utveckling som vi hade förra året och att vi inte fick den biltillgång som vi hade hoppats på. Det är givetvis tråkigt och det hade påverkat resultatet i denna enkät om vi fått det. Men det viktiga nu är att vi analyserar detta resultat och börja arbetet med att vända utvecklingen.

Vad tänker du vässa till nästa år?
– Vända siffrorna uppåt, fortsätta verka för bättre dialog och samarbete med våra återförsäljare. Vi har flera saker på gång under 2023 som jag är övertygad om kommer att tas emot positivt. Bland annat ska vi inleda ”one to one”-samtal med återförsäljarna, vi ser en lättnad för biltillgången och vi står inför lanseringen av Stellantis nya elbilsplattform.
Importören K.W. Bruun låter oss inte göra en intervju på plats på huvudkontoret i Malmö. Kommersielle chefen Fredrik Tevin Ivarsson går bara med på att skriva svar på frågor som vi skickat per mail.
Om jag hade visat dig årets GA-enkät hade du sett att Peugeot hamnar ganska långt ner på många frågor, varför är det så tror du?
”2022 har varit ett stökigt år med fortsatt bilbrist, stigande inflation och ökade räntor. Vi har också cirka 20 återförsäljare som fått beskedet under året att de ej får förlängt kontrakt från 1 juli i år vilket har skapat en del turbulens. Baserat på dessa förutsättningar var vi förberedda på att vi skulle kunna få negativa reaktioner i denna enkät, men vi är övertygade om att vi kommer gå starkare ur denna förändring som vi genomför. Vi vet dessutom att vi har många återförsäljare som verkligen vill arbeta med oss och som växer både på fler orter och som tar in flera av våra varumärken.”
Vad har ni gjort under året, vilka frågor har ni jobbat med?
”Vi har bland annat arbetat med en förenkling av den gemensamma affären, och det kommer fortsätta under 2023. Vi fortsatte också vårt arbete med att etablera vårt nya återförsäljarnätverk som kommer träda i kraft i juli, vilket bland annat innebär konsolidering på många orter där K.W. Bruun-återförsäljare har möjlighet att sälja två eller fler av våra varumärken. Just konsolideringen är ett av våra mest prioriterade områden för att säkerställa långsiktig lönsamhet för våra återförsäljare.”
Flera återförsäljare är kritiska till att ni använder fler än ett finansbolag med olika rutiner för olika modeller, vilket gör det rörigt, hur är det tänkt? Hur många samarbeten har ni med finansbolag?
”Vi arbetar hela tiden med att kunna erbjuda konkurrenskraftiga priser för våra kunder, och där är det en tillgång att kunna arbeta med flera aktörer för att uppnå det.”
Bedriver Peugeot någon export av personbilar? Vad är de främsta skälen till exporten?
”Generellt förekommer export i bilbranschen, och även Peugeot-bilar exporteras, men på låga nivåer jämfört med en del av våra branschkollegor.”
Återförsäljare kommenterar att utbildningen inte hålls på svenska, vilket försvårar, finns det några tankar om att förändra det?
”Vissa av våra digitala utbildningar bedrivs på engelska och all fysisk på svenska. Vi strävar efter att vår utbildning ska vara så bra som möjligt och jag vet att den är väldigt uppskattad. Sedan tittar vi såklart alltid på förbättringsmöjligheter, bland annat har vi i dag en dedikerad resurs som jobbar med kompetensutveckling för både försäljning och servicemarknad.”
Att återförsäljare beskriver sin generalagent i termer som ”lyssnar inte”, ”toppstyrt”, ”helt ointresserad av att samarbeta”, hur känner ni om det? Betyder det något? Hur skulle du beskriva relationen med ÅF?
”Det är tråkigt att höra och en bild som vi inte riktigt känner igen. Vi anser att vi har en positiv dialog med våra återförsäljare och vi arbetar hela tiden för att ha en bra relation. Vi har flera kontaktpunkter, både genom återförsäljarföreningen och via frekventa möten med våra återförsäljare för både servicemarknad och försäljning. Vi kommer under 2023 att påbörja ett nytt stort arbete som innebär att vi ska träffa alla våra återförsäljare i ”one to one”-samtal. Detta tillsammans med vårt påbörjade samarbete med Micke Lidman, den nya ordföranden för återförsäljarföreningen, hoppas vi kan bli en nystart för oss alla.”
På frågan om samarbetet mellan GA och ÅFF får Peugeot personbilar sämst betyg av alla märken – hur fungerar samarbetet med ÅFF i dag, vilka utmaningar finns och vad finns det för planer för framtiden?
”Vi har kontinuerlig dialog med återförsäljarföreningen och därför är det ur vårt perspektiv olyckligt att vi får ett lågt betyg. Peugeots återförsäljarförening har i dag en ny ordförande som vi fått ett väldigt gott intryck av. Micke Lidman har en gedigen och mångårig erfarenhet både som återförsäljare samt ordförande för Ford Återförsäljareförening. Vi ser fram emot att tillsammans med honom utveckla samarbetet och relationen med våra återförsäljare i en positiv riktning. ”
Går det att leva på att sälja Peugeot i dag? Frågorna om marginaler och bonus, åf- och agentavtal, ersättningen för försäljningen digitalt för produkter och tjänster – här får Peugeot personbilar sämst betyg av alla märken. Varför är det så?
”Analyserar man lönsamheten för renodlade K.W. Bruun-återförsäljare så hade 80 % av dessa positiv lönsamhet under 2021. Vi kommer att göra en liknande analys av 2022 eftersom vi ser det som en självklarhet att det ska vara lönsamt för de Peugeot-återförsäljare som jobbar med hela affären, samt presterar på en bra nivå gällande både försäljning och servicemarknad.”
Det finns viss kritik mot för höga restvärden på hyr/privatleasingbilar, håller ni med om den kritiken?
”Historiskt har det varit en mycket god affär att ta restvärden för Peugeot. För privatleasing-affären är detta en valfrihet för återförsäljarna om de vill ta denna risk eller inte, detta är ej ett tvång.”
Finns det fortfarande hot om straff om inte villkor är uppfyllda i era avtal med ÅF?
”Vi ställer krav på att uppfylla överenskomna villkor som gäller i våra avtal, men att det skulle finnas ”hot om straff” är inte en bild som vi delar. ”
Återförsäljarna är ju uppsagda till juni 2023 och den 1/7 skulle det finnas nya avtal på plats – vad händer?
”Vi är i fas med den pågående process som finns och våra återförsäljare är informerade om detta.”
Hur många ÅF-punkter har ni i dag? Har ni planer på att förändra nätverket inom närtid?
”I dag har vi nätverk på ungefär 80 återförsäljare i Sverige. Och vi ser alltid över möjligheter att utöka kring områden i landet där vi ännu inte har täckning.”
Att K.W. Bruun redovisade 400 miljoner kronor 2022 – förstår du att det sticker i ögonen på ÅF?
”Vi är ett stort företag i dag som ansvarar för över sex varumärken, varav ett av dem är Peugeot. Sett till dagens situation i branschen gynnar det återförsäljare att ha en stark generalagent och vi har arbetat hårt för att bygga en stabil grund som kan möta branschens utmaningar, investeringskrav, samt fortsätta bygga ett starkt återförsäljarnätverk.”
Hur har tilldelningen av bilar varit till Sverige, vad beror det på och hur ser leveranstiderna ut i dag?
”I och med en fortsatt bilbrist i hela branschen har vi inte fått den tilldelningen som vi hade hoppats på under 2022. Men vi ser en stabilisering av supply chain sedan årsskiftet och biltillgången blir generellt bättre för varje månad.”
Hur ser ordertecknandet ut de första månaderna 2023? När tror ni det vänder?
”Att marknaden har tappat är tydligt under första kvartalet gällande ordertecknande. Vår styrka är att vi erbjuder alla drivmedel, samt både personbilar och transportbilar. Vår bedömning är att marknaden kommer att stabiliseras under andra halvan av 2023.”
Vad har ni för kommande modeller i år?
”I år kommer vi att lansera våra viktiga elektriska versioner av Peugeot 308 och kombin Peugeot 308 SW. Det gör att vi på riktigt kan erbjuda vår första eldrivna kombi, något vi verkligen ser fram emot. Stellantis har också annonserat nästa generations plattformar som bland annat helt elektriska Peugeot 3008 och Peugeot 5008 kommer att lanseras på längre fram, med längre räckvidder.”
Sverige är ett av få länder med två importörer för Stellantis märken, kommer organisationen att förändras i framtiden?
”Vi ansvarar för våra bilmärken, fokuserar på vårt arbete och kommenterar inte våra konkurrenter.”
Till sist – det eländiga transportlogistiska kaoset som råder i Europa för biltransporter – hur har ni drabbats?
”Precis som många andra har vi drabbats av vissa försenade leveranser, men vi har samtidigt också kunnat leverera bra trots svåra omständigheter, tack vara professionella och stabila samarbetspartners.”
Text Maria Eriksson
ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Det finns mycket att göra
Det är omstart på gång i Peugeots återförsäljarförening. Ny föreslagen ordförande är Micke Lidman, som rutinerat konstaterar att det finns mycket att göra, men att han också har en hel del förhoppningar.
– Jag ser vad jag läser i enkätsvaren och jag håller just nu på att skapa mig ett underlag genom att lyssna på och lära känna handlare, förstå hur affären ser ut, likväl som att lära känna importören och deras organisation, säger Micke Lidman.
Micke är föreslagen ny ordförande efter att förra styrelseordförande Thord Hägg under hösten fick lämna i brist på förtroende från styrelsen. Lidman kommer närmast från Svenska Fordhandlareföreningen där han var vd.
– Min förhoppning är att jag kan komma in med en god portion erfarenhet och kunnighet från branschen och föra en ömsesidig dialog, till gagn för både handlare och importör. Det är min utgångspunkt. Med de kontakter jag har haft så här långt med ÅF-nätet och importören så finns det alla förutsättningar att hitta vägar framåt, säger han.
Arbetet med nya avtal till återförsäljarna är i full gång och det finns många återförsäljare som fått ett ”letter of intent” med ambitionen om ett fortsatt samarbete, men också flera som inte får fortsätta.
– Det som gläder mig är att man från importören satsat på både stora och små handlare. Utifrån ett branschperspektiv är det förhållandevis många som kommer få nya kontrakt, säger Micke Lidman.
Han tror på en ordentlig omstart.
– Vi måste hitta vad som krävs för att hantera den här ganska besvärliga situationen som marknaden är i på grund av omvärldsfaktorer och annat. Det gäller att ta hand om varandra i det här och hitta ömsesidig lönsamhet, säger Micke Lidman.
Respekt, tålamod och tillit är viktiga faktorer, och Micke Lidman är trygg i sin kompetens, sina idéer och det stöd som han får från handlarna och styrelsen.
– Sedan finns det säkert saker i bagaget som jag får hantera om det behövs, men jag kommer gå in i den här rollen med rätt förutsättningar att lära mig affären och höra vad handlarna tycker och tänker, liksom att lyssna till importören. På så sätt kan vi tillsammans bygga en strategi och handlingsplan med tillväxt och lönsamhet i fokus, säger Micke Lidman.
Text Maria Eriksson Foto Rickard Forsberg