Överst på pallen igen - MRF

Överst på pallen igen

Filip Frennby

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

– Att vi tagit oss igenom fjolåret som var tufft när det gällde biltillgång. Att vi kunde vara tydliga med information till återförsäljarna men också att vi upptäckte indikationerna i tid när marknaden höll på att vända i slutet av förra året. Vi ställde om till privatkunds- och företagskampanjer, förändrade marknadsföringen och blev mer försäljningsorienterade, vilket gjorde att vi accelererade i rätt tid.

Vad är du mest missnöjd med?

– Att vi sålde som tåget men tyvärr inte fick så många bilar som vi ville ha.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Nu när vi får in fler bilar ska vi sälja och vässa företagsförsäljningen.

Subaru står kvar överst på pallen sedan förra året i ensamt majestät. Förutom att återförsäljarna unisont ropar ”enkelt, roligt och lönsamt” så ser märket en vändning i bilbristen och återförsäljarna kan börja sälja bilar igen. Och de säljer alla bilar som finns.

Förra året var Filip Frennby, liksom nu, mest missnöjd över bristen på bilar. Senaste året har Subarus första eldrivna bil Subaru Solterra tagit mark. Det var precis innan klimatbonusen plötsligt försvann. Tajmningen var kanske inte den bästa.

– Vi har sålt bra av Solterra, men ser en nedgång efter att klimatbonusen försvann, men huvuddelen av vår försäljning är fortfarande inte elbilar. Vi säljer mer av våra andra modeller, vilket gör att vi inte påverkats lika mycket som många andra. Nu när ekonomin är sämre trycker vi på med kampanjer, förändrar marknadsföringen, försöker göra rätt saker i rätt tid och hoppas kunna ligga kvar på en bra försäljningstakt, säger Filip Frennby.

Bilbristen har drabbat även Subaru, inte minst under stora delar av förra året. Frågan om biltillgång ger återförsäljarna ändå bra betyg för, till skillnad från de flesta andra märken i enkäten. Men Subaru har inte gått helskinnade genom krisen.

– Vi har också drabbats hårt, men vi ser en förändring sedan i höstas då vi igen ha kunnat börja ta order för leverans under året, säger Filip Frennby. Men det finns inget annat att säga. Det har varit alldeles för dålig billtillgång. Subaru har två fabriker och de går för fullt. Sedan 2014 har vi inte fått så många bilar som vi skulle vilja. Det ser bättre ut i år, men vi är inte på den nivån där vi vill vara. Oavsett svårigheterna försöker vi vara ärliga med leveranstiderna, säger Filip Frennby.

Till skillnad från många andra personbilsmärken ser Subarus återförsäljare ingen större nedgång i ordertecknandet. I februari 2023 såldes 230 bilar mot 231 samma månad året innan.

I maj har de bjudit med alla återförsäljarna till Japan för att besöka huvudkontoret och visa den nya elbilsfabriken som håller på att byggas. Det kommer alltså mer från japanerna!

Beräkningen av restvärdet får bäst betyg av alla märken, något som importören gläds åt.

– Vi har en bra dialog med återförsäljarna hur stort restvärdet ska vara och vad som är rimligt. De har också kunnat vara lönsamma med de bilar som kommit tillbaka, säger han. Andrahandsvärdet på Subaru är stabilt. Antalet hyrbilar har varit väldigt lågt, det finns inte tillräckligt med bilar för det, men leasingbilar får återförsäljarna ta hand om själva. Exporten av bilar är också låg. Det finns fler kunder än bilar i Sverige.

Importören är tillgänglig och det finns direkttelefonnummer där en verklig människa svarar och ger besked. Att det uppskattas av återförsäljarna syns i enkätsvaren.

– Vi är ett litet gäng på Subaru med tät kommunikation. Det är regioncheferna Stefan och Niklas, vår duktiga systemsupport och eftermarknadsgänget, Anna som tar hand om order och leverans, vår tekniske utbildare Per som gör allt ”inhouse” och också nye marknadschefen Jonas. De flesta har varit med länge och brinner för Subaru. Vi har alltid någon här som man kan prata med, bolla idéer med och få snabba svar från, säger Filip Frennby.

När det gäller frågor som lyhördhet har Subaru alltid varit starka. Bra betyg förklaras med kampanjer som uppskattas av både privat- och företagskundsidan.

– Vi har legat lite på is med tjänstebilar eftersom vi har sålt mer än vad vi har fått, men nu har vi en bättre biltillgång och kan satsa mer på företagssidan, säger Frennby.

Frågor kring eftermarknad har bra betyg, vilket Frennby tror beror på att representanter från eftermarknad nu är med på möten med återförsäljarföreningen, vilket gör att fler eftermarknadsfrågor drivs.

Liksom Isuzu har Subaru bunkrat reservdelar i sitt stora lager i Arlöv i Malmö. Allt för att kunna leverera till återförsäljarna så snabbt som möjligt.

Återförsäljarna är nöjda med sin generalagents organisation både inom ledning, bilförsäljning, marknadsföring, order/leverans, teknik, reservdelar och garanti, där Subaru är bäst i alla frågor förutom en där de hamnar näst bäst. Det får nog betecknas som godkänt.

När det gäller IT-systemen uppfattas de som enkla och hanterbara. Nya frågan om hanteringen av återförsäljare och kunder vid kvalitetsproblem med bilen (hårdvara) sätter Subaru i topp följd av fem andra japanska märken.

– Lönsamheten är bra och det är en fråga som vi värdesätter högt. Vi vill att våra Subaru-återförsäljare ska ha lönsamma affärer, något vi får genom att göra det enkelt, roligt och lönsamt att sälja Subaru, säger Filip Frennby och hamrar in de välkända pepp-orden.

Märket ligger högt på marknadsföringsfrågorna och Frennby förklarar att man efter årsskiftet byter fokus från varumärkesbyggande marknadsföring, som användes under värsta bilbristen, till mer offensiva kampanjer med erbjudanden. Även frågan om onlineförsäljning får bra betyg, trots att märket inte har någon, men svaret tolkas som att återförsäljarna är nöjda med det.

Snabbt bytta blickar över bordet väcker frågan om onlineförsäljning diskuteras.

– Även om vi skulle sälja online tror vi att återförsäljarna har en otroligt viktig del i att ta hand om kunden även före själva köpet och vi skulle inte röra deras marginal, säger Christer Blomdell, vd International Motors Nordic, som tittar in i rummet.

Frennby betonar att det inte är något som märket planerar att börja med i närtid, och att man fortsatt ser ett mycket stort värde i samarbetet med sina återförsäljare.

Subaru har i dag 55 försäljningsställen i Sverige.

Text Maria Eriksson Foto Kiia Valavaara

ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Bernt Schmidt, vd ÅFF

Inte mycket att klaga på

– Det finns inte mycket att klaga på när det gäller generalagenten för Subaru eller relationen mellan GA och ÅFF. Det ser positivt ut. Det är svårt att hitta någon fråga som fått dåligt resultat, säger Bernt Schmidt VD för Subarus återförsäljarförening.

– Personbilsmarknaden har minskat och det kan primärt förklaras av att privatmarknaden dykt. Subaru, som är starkast på privatmarknaden, har trots det ökat försäljningen. Subaru kommer framöver att också satsa än mer på försäljning till företag säger Bernt Schmidt.

Vad har ni haft för utmaningar under året?

– Under förra året drabbades vi av leveransproblem, men det har lättat nu och vi har lyckats öka försäljningen i år, det är faktiskt fantastiskt. Tänk då att vi under stora delar av 2022 inte haft någon elbil eller laddbil att erbjuda, vilket gör att vi inte ens funnits på halva marknaden, säger Bernt Schmidt.

Ekvationen är smått beundransvärd – elbilen Solterra hann precis komma när klimatbonusen försvann. Subaru erbjuder ett XFuel-paket som tillval på bensinbilarna, vilket gör att man kan köra både på bensin och biobränslet etanol.

– Du sparar upp till 40 000 kronor på tre år i minskad skatt för en etanoldriven bil jämfört med de bensindrivna och sedan 20 000 kronor för fri service, vilket ger en besparing på 60 000 kronor. Det är en del av förklaringen till att vi fortsätter sälja så bra med bilar, säger Bernt Schmidt.

Vilka frågor är på agendan under året?

– Vi ska bland annat titta på en garanti för begagnade bilar. Vi har inte varit så aktiva när det gäller begagnatmarknaden, eftersom vi aldrig upplevt att det varit problem att bli av med de begagnade bilarna. Begagnat-garantin är en fråga som kom upp vid ett av våra möten med generalagenten, där även representanter för eftermarknad var inbjudna, säger Bernt Schmidt.

Diskussionen om en eventuell onlineförsäljning då?

– Vi tror nog inte riktigt att marknaden för Subaru är mogen för det med den starka relation våra kunder har till återförsäljaren och ett agentförfarande är inte heller nu aktuellt, säger han.

Sammanfattningsvis konstaterar Bernt Schmidt, förutom att solen värmer gott i Skåne, att relationen med generalagenten är positiv, att produkten har hög standard och säkerhet med bra dragförmåga, 4-hjulsdrift, väl utrustad och att han hoppas att elbilen Solterra får en chans att ta marknad under året.

Text Maria Eriksson Foto Rickard Forsberg