Start i uppförsbacke
MERCEDES
Philip Flygare, försäljnings- och marknadsansvarig

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?
– Att hanteringen av nybilsförsäljningen fått så bra betyg. Det är kärnan i vår verksamhet. Vi visar att vi kan vara snabba, beslutsamma och ge ÅF rätt villkor och återkoppling. Det känns bra.

Vad är du mest missnöjd med?
– Att frågor om marknadsföreningen fått låga betyg, men det är också en utmaning och vi har tillsatt resurser för detta och hoppas att vi kan se en bättre utveckling.

Vad tänker du vässa till nästa år?
– Vi vill vässa kommunikationen och vara mer nära våra ÅF, bli mer agila i vår kommunikation, säkerställa att vi får ut budskap till rätt mottagare. Vi har redan igång arbetet med en ny strategi som vi ska harmonisera från fabriksnivå till tekniker, som kommer innebära snabbare och mer effektiv återkoppling på alla marknader.
Starten gick i uppförsbacke för Veho Import när de tog över den tidigare fabriksägda Mercedes-Benz lastbilsagenturen. Men enligt Philip Flygare verkar de redan ha nått krönet och ser utförsbacken framför sig. De är sugna på att förändra och förbättra.
– Det har hänt mycket hos oss på en väldigt kort tid. Vi hade en tuff start med problem med IT-system. Nu ska vi hitta nya lösningar och jobbar med att få ihop både kultur och organisationer, konstaterar Philip Flygare från deras nya kontor vid Slakthusområdet intill Globen i Stockholm.
– Framför allt jobbar vi med våra finska kolleger för att hitta synergier i bolagen som gör både oss och ÅF starkare, säger han.
Veho är distributör och återförsäljare i flera länder, bland andra Finland, Estland, Litauen och Lettland. I Sverige är Veho ÅF för last- och transportbilar, samt agent för personbilar. Veho grundades som GA för Mercedes-Benz i Finland redan 1939.
Det är 1,5 år sedan Veho Import tog över GA för Mercedes-Benz lastbilar. Då tillsattes Tobias Sigerstad som VD, men han lämnade sin tjänst i mars. Till årets slut är Anders Smith, Head of Sales Commercial Vehicles, också VD för den svenska distributörsverksamheten.
Sven Claug på märkesföreningen är besviken på resultatet i årets GA-enkät sett till hur starka Mercedes-Benz brukar vara. 2022 var de bäst av alla tunga tillverkare med Jens Tittel som chef. 2021 och 2023 var de inte med i enkäten.
Problemen i starten syns tydligt i enkätens svar. Av 57 frågor ger ÅF sin GA sämst betyg av alla tre tunga lastbilsmärken på 44 frågor. Bland de är hur nöjd ÅF är totalt sett med sin GA, samarbetet med märkesföreningen, den långsiktiga ÅF-strategin, reservdelsfrågor, marknadsföringen, utbildningen, enkelhet i administration vid garantisystem och ersättningsfrågan.
Men det finns ljuspunkter. Bland de frågorna finns leveranstider och tillgång på lastbilar, GA:s garanti- och goodwillprogram, det digitala bokningssystemet för service samt utbud av serviceavtal som GA erbjuder slutkunder.
Flera nyckelpersoner i företaget har slutat, hur allvarligt är det?
– Det är naturligt när man gör ett skifte och byter ägare. Många av de anställda i den gamla organisationen hade varit där en lång tid. Med nya ägare kommer en ny styrning, en ny vision och uppföljning. En del vill vara med på den framtida resan och andra vill prova något nytt. Vi kommer tillsätta flera tjänster kommande månaderna, säger Philip Flygare.
Malmökontoret är kvar med ett tiotal medarbetare som är en del av GA:s distributionsorganisation, där de ska stötta både Sverige och andra länder inom organisationen och hitta gemensamma funktioner.
Att resultatet gör att Mercedes-Benz lastbilar får en placering långt ner i tabellen är Philip Flygare inte förvånad över.
– Att resultatet sjunker är väntat. Vi är väldigt tacksamma för det tålamod som funnits hos ÅF den här tiden, i vårt byggande av ett bolag med ett IT-system som inte fungerat tillfredsställande initialt. Vi är mitt i en förändringsresa och strävar efter att utveckla verksamheten i en ny riktning, säger Philip Flygare.
Hur då?
– Vi går igenom de funktioner som vi har i bolaget, hur vi jobbar i dag och hur vi kan göra annorlunda. Vi ser över varje enskild position och mappar alla arbetssätt för att skapa en organisation som är mer försäljnings- och marknadsdriven. Vi vill gå från en förvaltande till en mer utvecklande strategi för att vara med och utveckla ÅF:s affär och vara närmare kunden, säger han.
Återförsäljarna verkar emellertid till viss del sakna en långsiktig ÅF-strategi, något som syns i de öppna svaren där flera ÅF lämnat synpunkter kring den.
– Vi hade kunnat vara tydligare i vår strategi i början. Det var en stor sak att flytta en del funktioner till stockholmskontoret, men samtidigt ville vi titta på de centrala funktionerna där vi kan dela ansvarsområden med rutinerade kollegor i den finska organisationen. Efter årsskiftet har vi blivit tydligare i kommunikationen till ÅF och fått en större acceptans för det jobb vi vill göra.
På frågan om respons på problem för servicemarknaden får Mercedes-Benz bäst av alla tre märken.
– Det är en kulturfråga där vi har makt att fatta snabbt beslut för att få till en lösning. Jag tror att vi kan se mer av detta nästa år i att vi kan ha en snabbare beslutsgång nu jämfört med tidigare, säger Philip Flygare.
En utmaning som Veho Import haft sedan starten är hanteringen av reservdelar. Fokus är nu att effektivisera och förbättra reservdelsflödet med Dimler Trucks lager i Hallberstadt, ett helt nytt lager i Sverige och användandet av andra lager på Veho-marknaden ihop med ett bättre IT-system.
– Det var mycket logistik för vår del för att få delarna snabbare till kundernas lastbilar. Där har återförsäljarna stöttat upp bra och säkerställt lokala lagernivåer, säger Philip Flygare.
För frågan om hur nöjd ÅF är med utrymmet för affärsutveckling med varumärket får Mercedes-Benz lägst betyg av de tre märkena.
– Vi vill vara mer proaktiva och jobba mer med rigida planer ihop med ÅF, driva vår gemensamma affär strukturerat. Det är en hemläxa vi jobbat med sedan i höstas och kommer fortsätta att utveckla framöver, säger han.
Marknadsföringen ska höjas och Flygare tror att det finns goda möjligheter för en organisation som inte är fabriksägd.
– Vi kan vara mer flexibla, snabba och göra lokala satsningar. En av våra bästa styrkor är att vi kan ta ut svängarna lite mer, säger Philip Flygare.
Vilka utmaningar har ni framöver?
– Reservdelarna är grunden för att åkarna snabbt ska kunna komma vidare med sina bilar. Vi ska också lägga fokus på att utveckla samarbetet mellan GA och ÅF med en tydligare gemensam agenda, säger han.
I Sverige finns cirka 35 försäljnings- och serviceställen för Mercedes-Benz.
Under året ser Philip Flygare fram mot serietillverkningen av eActros 600. Lastbilen uppges ha en räckvidd på 50 mil, bland annat tack vare den strömlinjeformade ProCabin-hytten.
– eActros600 vänder helt upp och ned på ellastbilsmarknaden med möjlighet till regionala och fjärr-transporter på elektrifierat sätt, med fullskalig teknik. Det är en succé för oss och hela Europa. På många marknader är produkten redan slutsåld, säger Flygare.
Text Maria Eriksson
ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Årets resultat präglas av tung start
Ett relativt dåligt resultat sett till Mercedes-Benz normalt starka ställning i GA-enkäten skylls på ny generalagent, flytt av huvudkontor och att flera nyckelpersoner slutat.
Det är nu 1,5 år sedan Veho Import AB övertog generalagenturen för Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige. Då tillsattes Tobias Sigerstad som vd. I slutet av mars lämnade Sigerstad sin tjänst och en interimistisk vd i Finland, Juha Ruotsalainen, tillsattes i väntan på en ny i Sverige. Med den nya ledningen hoppas ÅF-nätet få en bättre kommunikation och en öppnare dialog.
Veho Import har haft en ganska tuff och turbulent tid efter att de tagit över tunga lastbilar med en pågående flytt av huvudkontoret från Malmö till Stockholm och en förlust av kompetens sedan viktiga nyckelpersoner har lämnat bolaget.
Årets GA-resultat tror Sven Claug är präglat av den tunga starten. De har haft en bristande tillgång på reservdelar, inte minst eftersom det saknades en lösning med ett reservdelslager.
– Reservdelsbristen har påverkat jättemycket. Det syns på resultatet. Plötsligt ligger vi långt under MRF-snittet, efter att vi legat högt i GA-enkäten flera år i rad, säger Sven Claug.
Mercedes-Benz tunga lastbilar var emellertid inte med i förra årets enkät eftersom svarsfrekvensen var för låg.
– Det finns ljusa tecken i GA-enkäten också. Återförsäljarna har en bra relation med regioncheferna och det kämpas på vid enskilda ställen i organisationen. Det är helheten som behöver bli bättre, säger Sven Claug.
Hur blir den det?
– Det är bara hårt jobb och låta omorganisationen sätta sig. Vi ser fram emot att informera oss om hur generalagenten tänker kring framtiden. Produkterna finns ju där med jättefina bilar, säger Sven Claug.
Bland de frågor som fått en uppsving efter övergången till Veho finns förenklade serviceavtal.
– Serviceavtalen och hanteringen av dessa är ett exempel där man jobbat hårt från generalagentens sida för att förenkla, vilket vi får ge en eloge för, säger Sven Claug.
Han är positiv till att MRF gjort om frågorna på lastbilssidan. Det behövdes. Det gör i och för sig att det inte går att göra några jämförelser i år med föregående år.
Hur tolkar du de svar som återförsäljarna gett?
– Att det finns ett missnöje rent generellt. Vi kommer använda resultatet som underlag och diskutera hur vi ska komma framåt. Vi ser fram emot nya produkter inom elektrifieringen som kan hjälpa till att lyfta försäljningen. Vi behöver lugn och ro i organisationen för att skapa en bra verksamhet, reservdelslager och allt omkring, säger Sven Claug.
ÅF-nätet känner inte sig helt på det klara med den nya generalagentens strategiska plan och vad de vill med verksamheten i Sverige.
Text Maria Eriksson Foto Fredrik Stehn