Bilägare som ”kan själv”. Faran med quick fix satser till bilens luftkonditionering, de kan vara fyllda med butan, propan eller gasol!

AC-bil-e1381405651871Hur farliga är AC-gaserna som vi jobbar med? Här kommer några förklaringar att tänka på när du jobbar AC mobil kyla.

I Sverige måste du ha ett gällande diplom med ackreditering för AC-kategori 5, vilket motsvarar mobil kyla. Det är den vanligaste mängden i en personbil. Sedan 2011 monteras gasen R1234yf i AC-anläggningar, i botten finns ett EU-direktiv från 2009. R1234yf har betydligt bättre GWP (global warming potential) än R134a, 50 GWP mot 1500 GWP. Med den nya gasen behöver verkstaden ett nytt AC aggregat till en kostnad av cirka 40 000 kr.

R1234yf är brandfarlig och väldigt dyr, ungefär 1700 kr/kg. Den är klassad som miljövänlig och bryts ner på cirka elva dagar. Så det gäller att använda rätt aggregat när det ska lagas eller läcksökas. De flesta nya aggregat är utrustade med gasanalys. Det ryktas om att någon eller några har lyckas tömma ner R134a i interna cylindern på ett R1234yf-aggregat, och då förstörs det kylmedium som finns i aggregatet. Kan bli dyrt! Dock måste nipplar bytas, men det gäller att se upp.

Detta är dock inte det allvarliga. Allvaret kommer snart att nå våra verkstäder. Låt oss säga att en bilägare funderar på att sälja pärlan. AC: n har inte fungerat på ett tag och efter telefonkontakt med en verkstad fick han feldiagnosen; troligen läck kondensor. Med byte av kondensor, torkfilter och lite slangar skulle det landa på cirka 15 000 kr. Med lite fantasi och en dator kommer kunden snabbt kontakt med de som säljer ”quick fix”-grejer till AC. Dessa GDS (gör det själv), eller ”kan själv” om man så vill, ska man se upp med.

Eftersom R1234yf är så dyr är dessa GDS-flaskor fyllda med andra gaser som fungerar alldeles utmärkt i en luftkonditionering. Problemet är att de är fyllda med propan, butan eller gasol. Väldigt billiga gaser som dessutom är tillåtna att både sälja och köpa. Dessa gaser är inte f-gaser och påverkar inte GWP. Du behöver inte jobba på Nasa för att förstå vad som händer med en läckande luftkonditionering som är fylld med gasol! Brottet sker först när bilägaren gör ingrepp i ett slutet system som är avsett för f-gaser, men vem ser det?

Bilen hamnar på Blocket eller liknade och blir såld med en fungerade, men läckande AC. Nya bilägaren kommer så småningom att upptäcka att bilen inte kyler, ringer och bokar tid på en verkstad. Det står ingenstans att bilen är fylld med en GDS-gas, så verkstaden kopplar på slangar och börjar felsöka. Nu blandas gasen i verkstadens nya fina AC-aggregat, det kommer inte att bli bra, dessutom är det livsfarligt!

MRF uppvaktar nu Transportstyrelsen, Konsumentverket och MSB (Myndigheten för Samhällstjänst och Beredskap, FD Räddningsverket) tillsammans med BIL Sweden och Kyl & Värmeföretagen för att få stopp på dessa oseriösa företag som säljer tidsinställda bomber. Verkstaden krävs på en riskanalys för att få hantera R1234yf och de måste placera AC-aggregat i områden som inte är utsatta för svetsar, kapmaskiner eller batteriladdare, när de används. Övrig tid ska de förvaras väl, helst på lagret.

Hur ska jag skydda mig med AC arbeten? Använd alltid handskar och skyddsglasögon. Fluorerande gaser (f-gaser) i vätskeform är direkt livsfarlig. Om den kommer i kontakt med hud kommer den att använda huden som en induktionshäll, på ett ögonblick börjar den koka och orsakar allvarliga brännskador. I gasform är den inte lika farlig, se upp ändå. I de flesta fall syns det var gas med kompressorolja har läckt ut, undvik att beröra det utan handskar. Det finns fall dokumenterade där allergichocker och eksem har uppstått.

Krockade bilar med trasig kondensor ska naturligtvis också hanteras varsamt, handskar och skyddsglasögon ska alltid användas.
Joachim Due-Boje

Dela via mail

Bilverkstad

Skaffa egen el till företaget

Hur löser vi bäst laddning av elfordon när kraven från konsumenter och huvudmän ökar samtidigt som...

Läs mer

Säkerhetsstandard för arbete med elbilar

Arbetet med en branschgemensam säkerhetsstandard för arbete med elbilar pågår. Det handlar om att hitta bra...

Läs mer

Verkstäder utreds som besiktningsföretag i glesbygd

Som en del av en förstudie av konsekvenser, problem, efter att Bilprovningen beslutat att upphöra med...

Läs mer
Visa alla