Elbilen ett alternativ när svensken väljer bil - MRF

Elbilen ett alternativ när svensken väljer bil

I tidningen tar vi aldrig in pressreleaser rakt av, inte utan att ha bedömt relevansen, värderat dem med andra källor och skalat bort oväsentligheter och förtäckta reklambudskap ur texterna.

Men här på webben händer det att jag ograverat kastar in pressmeddelanden, som jag tror kan ha ett visst läsintresse, men som vi inte kommer att få plats med i tidningen; i läsekretsen har ni säkert skaffat er en vana att vara kritiska mot all information som strömmar genom syberrymden numera.

Den här kom i går från KVD:

Trots att elbilar funnits relativt länge på marknaden är det först nu som svenska köpare anser att det är ett faktiskt alternativ.  En färsk undersökning från bilauktionssiten KVD visar att hela 42 procent ser elbil som ett alternativ nästa gång de ska köpa en ny bil. De som fortfarande är skeptiska till elbilen (37 procent) säger nej på grund av osäkerhet kring körsträckan, höga inköpspriser, och bristen på laddstationer.

Undersökningen visar att män är mer intresserade av elbil än kvinnor. Nästan varannan man (45 procent) ser elbilen som ett alternativ jämfört med 39 procent av kvinnorna. Yngre är mer positivt inställda till elbil än äldre. Fler än varannan (55 procent) av 15-35 åringarna ser elbil som ett alternativ, jämfört med 30 procent av de som är i åldersgruppen 56-79 år. Att vara miljömedveten uppges vara den absolut främsta anledningen till att skaffa en elbil. Det uppger 83 procent av de tillfrågade.

– Elbilstrenden är onekligen stark i Sverige. Under förra året såldes nästan 3000 elbilar i Sverige och bara under första kvartalet i år ökade försäljningen med 31 procent enligt Vroom. Vi ser också att fler elbilar nu kommer ut på andrahandsmarknaden vilket gör att andelen elbilsaffärer ökar kraftigt, säger Benny Karlsson marknadschef på KVD

Men det finns också de som är skeptiska till elbil. 37 procent av svenskarna ser inte elbilen som ett alternativ. Majoriteten av dessa (68 procent) anser att den begränsade körsträckan är det största hindret. Efter begränsningar i körsträckan är 51 procent av männen kritiska till elbilarnas ”höga inköpspris” samtidigt som kvinnor ser bristen på laddstationer (51 procent) som den näst främsta anledningen att inte välja en elbil.

– Fler konsumenter är idag villiga att betala lite mer för att få en ny elbil, men den stora prisskillnaden mellan elbil och bränsledriven gör att de flesta väljer bort elbilar som alternativ, säger Benny Karlsson marknadschef på KVD.

 

Varför elbil? Varför inte elbil?
1. Jag vill vara miljömedveten Begränsad körsträcka
2. Jag vill vara ekonomisk, billigare med el än bensin och diesel Inköpspriset är för högt
3. Jag vill vara modern                 Osäkerhet kring batteriets livslängd

 

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel på uppdrag av KVD mellan den 2 och 6 mars 2016. Definitionen av elbil i undersökningen inkluderade inte elhybrider. Totalt intervjuades 1160 personer i åldern 15-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

 

Topplista elbilar nyregistrerade första kvartalet 2016

Fabrikat Modell Antal
Nissan Leaf 227
Tesla Model S 214
Renault Zoe 103
BMW I3 58
Volkswagen Golf 26
Volkswagen up! 23
Nissan NV200 11
Kia Soul 8
Mercedes-Benz B-klass 4
Mitsubishi I-MIEV 2

 

För mer information och bilder, vänligen kontakta:

Jessica Malmgren PR- och informationsansvarig på KVD, 0700-89 88 89 eller jessica.malmgren@kvd.se alternativt Benny Karlsson marknadschef på KVD, 073-558 31 62 ellerbenny.karlsson@kvd.se.