Utbilda fler bilplastreparatörer
Skulle reparatören sluta, så måste man utbilda en ny, eller rekrytera en redan behörig reparatör, för att kunna arbeta vidare inom BPT-konceptet.
Det påpekar Roger Jonsson, utbildare på MRFs utbildningspartner inom BPT, BoJo, samtidigt som han föreslår att det kan vara lämpligt att utbilda flera medarbetare samtidigt för att undvika att hamna i knipa. Det är bland andra Roger som deltagarna i MRFs bilplatsutbildning möter under de tre dagarna hos BoJo i Mjölby.
– Vi har deltagare som har arbetat med eller har erfarenhet av plastreparationer i allt från 20 år till en månad. De som går kursen är intresserade och motiverade, ännu har ingen kuggats, berättar Roger.
Han nämner att nya reparationsområden och tekniker tillkommer hela tiden. Detta för att möta en ökad efterfrågan både ur ett ekonomiskt och hållbarhetsmässigt perspektiv. Nu ingår strålkastarglas och en ny svetsteknik för stötfångare står på tur.
Enligt Roger är det viktigt att man som utbildad reparatör deltar i bilplasttekniks årliga Aktuellt-utbildningar för att ha sitt godkännande.
– Så länge som man går den återkommande utbildningen har man sin behörighet, vilket skiljer bilplast från AC där man måste förnya sitt certifikat vart femte år, avslutar Roger Jonsson.