Pressad verkstadslönsamhet

Mycket på gång för verkstadssektionens Joachim Due-Boje när vi tar pulsen på honom.

– Mycket rör det auktoriserade ledet och avser främst den långsiktiga lönsamheten, inleder Jocke.

Han berättar att MRF har haft samtal med Bil Sweden rörande ersättningen till auktoriserade verkstäder när de agerar ”helpdesk”, levande instruktionsbok, åt bilägare vars, exempelvis, radio inte uppdaterats eller om spotifylista inte varit komplett vid spelning.

– Det kan vara bilägare som inte ens är kunder till verkstaden som ringer och frågar sådant som egentligen är handhavande, berättar Jocke som vill se att denna ledsagning borde kunden debiteras för eftersom det i regel är en garantifråga.

– Gå till närmaste elektronikkedja med en reklamation. Där får man gå med på att skriva på att betala 495 kronor om de inte hittar något fel vid felsökningen.

Enligt Jocke är det en besvärlig fråga som kan fresta på kundrelationen, vilket kan innebära att kunden väljer en annan verkstad vid nästa servicetillfälle. En snedvriden konkurrens, menar Jocke.

 

Dela via mail

Bilverkstad

MRFs försäkringsbolagsenkät – presentation 20 februari

Lack- och skadeföretagen har sagt sitt om affärsrelationen med de betydelsefulla kunder som försäkringsbolagen är. Resultatet...

Läs mer

AECDR nyheter från Bryssel 5/2023

Följ senaste nytt från MRFs lobbyorganisation - AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers) i...

Läs mer

AECDR nyheter från Bryssel 4/2023

Följ senaste nytt från MRFs lobbyorganisation - AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers) i...

Läs mer
Visa alla