Goda idéer - MRF

Goda idéer

Engagerade servicemarknadschefen Patricia Meiger gav läsarna de här råden i november förra året:

5 råd för engagerade medarbetare
1 Ha en gemensam värdegrund!
2 Våga delegera och se vinsten för alla inblandade. Med ansvar växer självförtroendet!
3 Ha alltid ett bra ”varför”. Kan du säga varför de anställda ska göra någonting kommer du att få de flesta på din sida.
4 Visa respekt för alla individer och teamarbetet. Var lyhörd!
5 Jobba kontinuerligt med feedback – och glöm inte uppföljning!

Och det här är hennes främsta kvalitetsindikatorer:
1 Spårbarhet. ”Det arbetet vi gör måste synliggöras – både för oss själva och ut till kunden.”
2 Se till att jobba rätt redan från början.
3 Följ processtegen som tillverkaren har kartlagt. ”Det är jätteviktigt. Jag bPatricia Meijerrukar jämföra med när grabbarna freestylar på Ica, i stället för att följa inköpslistan. Det blir inte bra, helt enkelt. Det kan bli jobbigt när man kommer hem och fel saker är i påsen”
4 Få personalen att leva och verka efter processen.
5 Att inte se misstag som nederlag utan som en möjlighet till förbättring. ”Det är helt okej att göra fel, men det är inte okej att inte lära sig av felet”.

Foto Camilla Lindqvist

Under sommaren kör bloggen korta repetitioner av bra vetande från artiklar senaste året.