Goda idéer - MRF

Goda idéer

När Mickael Persson köpte en ny verkstad och vidtog en rad åtgärder sköt omsättning och kundnöjdhet i höjden.
Så här gjorde han bland annat:

”Jag själv var på plats och drev fysiskt verkstaden tillMickael Perssonsammans med teamet den första vintern. Som team lyckades till våren/försommaren få upp kundnöjdheten till 83,3 procent, rankad på 14:e plats bland Hyundai-verkstäderna.
Efter första året hade vi ökat omsättningen med en miljon. Nu har kundnöjdheten sjunkit till 66,7 procent, men de flesta omdömena ligger på övre halvan. Vi ska skärpa fokus lite igen, en ständigt pågående process, vi har precis haft ett upptaktsmöte och går in i fas två för att lyfta kundnöjdheten mer. Vi vill ju också att tillverkarna ska känna att vi verkligen jobbar med deras varumärken.
Det är klart att vi har stordriftsfördelar med flera anläggningar – mekaniker, utrustning och reservdelar kan lånas emellan. Snart har vi också ett gemensamt affärssystem.
Vi har börjat en utbyggnad för 1,5 miljoner som ska utöka arbetsplatserna från fem till nio och ger oss ett nytt lagersystem.
Vi ska försöka erbjuda kunderna mer av ”tandläkartider” och ”vi servar medan ni väntar-system”. Men för att en förändring ska bli hållbar måste man skynda lite långsamt.
Vi vill ha fasaden ommålad, men egentligen sitter det ju inte i kåken utan i mötet med kunderna, där måste man konstant utmana sig och få med personalen.
Hur medarbetarna har upplevt det? Med lite skräckblandad förtjusning, tror jag.”
Och det verkar med sanningen överensstämmande när Motorbranschen frågade runt lite diskret.”

Under sommaren kör bloggen korta repetitioner av bra vetande från artiklar senaste året.