Goda idéer - MRF

Goda idéer

I ett reportage om Björn Larsson som driver både skadeverkstad, serviceverkstad och bilhandel i Mölnlycke, gav intervjupersonen de här råden för en lyckad kundrelation:

√ Låt kundeBjörn Larsson prata av sig och lyssna ordentligt! Det är här relationen skapas.
√ Räkna rätt från början! Ha med allt så att du inte behöver komma med tillägg i efterhand som stör produktionen.
√ Sälj in helheten! Behöver bilen servas? Nya torkarblad? Byta rutan? Finns det annat som kan fixas samtidigt?
√ Lämna information om när bilen är klar och håll den utlovade tiden!
√ Om kunden säger ”Jag ska ändå snart sälja bilen” – fråga vilken bil kunden har tänkt köpa. Visa vad du har till försäljning!
√ Hjälp kunden hela vägen, från att anmäla skadan till försäkringsbolaget till att fixa en hyrbil! När kunden åker därifrån ska allt vara klart och kunden ska känna sig lättad och trygg.
√ Ha samsyn i företaget om behandlingen av kunder! Om det kommer klagomål ska du kunna säga att ”Det kan min kollega aldrig ha lovat, för det lovar vi aldrig”.
√ Var professionell! Om bilen blir försenad, ring och säg det. Skyll inte på kollegernas sjukfrånvaro eller kurser. Kunden är inte intresserad av varför bilen är försenad, bara när den blir klar.

Foto Christel Lindh

Under sommaren kör bloggen korta repetitioner av bra vetande från artiklar senaste året.