Bilplastreparationer inom tungt

Det kommer att göras ett omtag i arbetet med att utveckla bilplastreparationer inom tunga fordon.

Därför har det har bildats en arbetsgrupp som består av Volvo- och Scania-verkstäder, OEM-representanter för Volvo och Scania, Svensk Försäkring och MRF.

– Vi har bättre möjligheter att genomföra detta nu jämfört med tidigare, förklarar MRF:s bilplastsresurs Anders Kling.

Enligt Anders är det viktigt att kartlägga marknaden, se till behov, möjligheter och inte minst efterfrågan. Även reparationsbara detaljer, bruket av olika plaster och metodkrav måste kartläggas.

– Det är viktigt att respektera de tuffa krav som försäkringsbolagen har på verkstäderna för att hålla nere stilleståndsersättningen, poängterar Anders.

Han framhåller att både verkstaden, miljön och försäkringsbolagen kan tjäna på en ökad plastreparationsvolym inom tunga fordon.

Dela via mail

Bilplast

MRFs försäkringsbolagsenkät – presentation 20 februari

Lack- och skadeföretagen har sagt sitt om affärsrelationen med de betydelsefulla kunder som försäkringsbolagen är. Resultatet...

Läs mer

Bumper – bildelar blir exklusiva möbler

I ett helt unikt projekt omvandlas plast från bilens stötfångare till exklusiva stolar och bord. Uttjänta...

Läs mer

MRFs vd har ordet

MRFs vd Tommy Letzén har ordet.

Vart är vi på väg? Lika mycket som det är en koppling till ett känt TV-program lika mycket är frågan kopplad till osäkerhet och förändring i omvärlden. Kanske med en travestering om att det är på väg.

Visa alla