Bilplastreparationer inom tungt

Det kommer att göras ett omtag i arbetet med att utveckla bilplastreparationer inom tunga fordon.

Därför har det har bildats en arbetsgrupp som består av Volvo- och Scania-verkstäder, OEM-representanter för Volvo och Scania, Svensk Försäkring och MRF.

– Vi har bättre möjligheter att genomföra detta nu jämfört med tidigare, förklarar MRF:s bilplastsresurs Anders Kling.

Enligt Anders är det viktigt att kartlägga marknaden, se till behov, möjligheter och inte minst efterfrågan. Även reparationsbara detaljer, bruket av olika plaster och metodkrav måste kartläggas.

– Det är viktigt att respektera de tuffa krav som försäkringsbolagen har på verkstäderna för att hålla nere stilleståndsersättningen, poängterar Anders.

Han framhåller att både verkstaden, miljön och försäkringsbolagen kan tjäna på en ökad plastreparationsvolym inom tunga fordon.

Dela via mail

Bilplast

Betygsätt försäkringsbolagen

Fortfarande finns möjlighet att svara på vår enkät om försäkringsbolagen. Det är lack- och skadeföretagens chans...

Läs mer

Kurser online i Kemiska arbetsmiljörisker

MRF arrangerar nu utbildningen i ”Kemiska arbetsmiljörisker” AFS 2014:43 (även kallad härdplastutbildning) som webbkurs där du...

Läs mer

Passa på att utbilda

MRFs kurser i bilplastteknik respektive elsäkerhet hos BoJo rullar på enligt plan. – Att vi kan...

Läs mer
Visa alla