Round and round ... - MRF

Round and round …

“And go round and round and round In the circle game”, lyder refrängen I Juni Mitchells “Circle game”.

Samma sak är det med pressmeddelanden. Först kommer ett på mejlen från en avsändare som mestadels önskar en självuppfyllande profetia.

Häromdagen kom ett från Cars Online om att 6 av 10 kan tänka sig att köpa bil från Apple eller Google.

Sedan spreds samma rapport av en pr-byrå, och en till. Sedan lades samma sak ut i nyhetsflödet på en webbtidning, sedan kom det från MyNewsdesk.

Inte ett ord om vilka som hade tillfrågats, inte en reflektion om hur “kan tänka sig” relaterar till hur respondenter i själva verket handlar.

Man kan bli rätt trött på rundgången i informationsflödet, fram för allt på att så många kameler sväljs urskiljningslöst.

Ing-Cathrin

 

När jag ventilerade detta med vår krönikör, forskaren Anders Parment, fick jag denna hans reflektion:

Intressant rapport, Cars Online. Sen tycker jag man får vara lite försiktig med dels hur frågorna är ställda. ”Tycker du sociala medier är viktigt när du köper bil?” sätts ju inte i relation till något och då kan det överskattas. Då man inte fullt kan lita på sånt borde beskrivningen från bilföretaget (t ex med hjälp av VR) och i en seriös plattform samt oberoende journalistik, som ju också blivit viktigare, väga tyngre än utlåtanden i sociala medier. Ja, helt enkelt så finns det mycket intressant och mycket som man får vara lite försiktig med. Fråga 12: Skulle du byta till en bil producerad av tech companies om det var möjligt – två tredjedelar i Italien. Det är lite svårt att svara på den frågan eftersom det är oklart hur de bilarnas egenskaper skulle vara….

Anders