Kostnadsjämförelsen mellan serviceavgifter för olika modeller är säkerligen en rapport som kommer att spridas i medierna.

Som källor anges Lasingoo, BilSweden och bilpriser.se

Här är rapporten:

I dag släpper bokningsportalen Lasingoo sin årliga genomgång av servicekostnader på de mest sålda bilmodellerna i Sverige. För andra året i rad visar det sig att den dyraste bilmodellen i genomsnitt kommer att kosta nästan dubbelt så mycket i service jämfört med den billigaste under de första sex åren, något som bilägare sällan tar med i beräkningen vid själva bilköpet. 
Den data som Lasingoo har tagit fram visar hur den genomsnittliga servicekostnaden ser ut under de sex första åren för de tolv mest sålda bilmodellerna under 2016. Genomgången visar att den dyraste bilmodellen i genomsnitt kommer att kosta nästan dubbelt så mycket i service jämfört med den billigaste under de kommande åren. Datan bygger på biltillverkarnas rekommenderande servicescheman och tidsuppskattningar samt genomsnittspriser på reservdelar och verkstädernas arbetskostnad.
– För andra året i rad ser vi att priserna skiljer sig nästan dubbelt så mycket från den billigaste till den dyraste modellen. Det finns flera anledningar till att priserna varierar så mycket mellan bilmodell och bilkategori. Dels har det att göra med hur bilen är konstruerad, hur mycket olja som går åt vid ett oljebyte, hur lång tid själva arbetet tar och vilka reservdelar som krävs, säger Malin Landberg, VD på Lasingoo.
Kostnaderna är framtagna med antagandet att bilen följer genomsnittet för årlig körning om 1500 mil och följer tillverkarens rekommenderade serviceintervaller. Priserna som redovisas är genomsnittspriser för Lasingoo-anslutna verkstäder inom en 5 mils radie från Stockholm.
– Bilens servicekostnader beror självklart också på hur bilen används. Kör du kring genomsnittet eller mindre är detta ungefär vad det kostar. Överstiger du genomsnittet ordentligt kommer du behöva serva bilen oftare, vilket leder till högre kostnader. Den här datan är menad som en riktlinje för bilägarna där vi har försökt lyfta fram informationen så objektivt och transparent som möjligt, avslutar Malin Landberg.

Redaktionsbloggen

3 ledarskapsråd …

... från vår omslagskvinna i juni, Maria Valentin:

Läs mer

Vår dashcam-guide

Mikael Jägerbrand lotsar dig i den snåriga regeldjungeln kring vindrutekameror.

Läs mer

Lastbilsgigant tipsar

En affärsfilosofi att kopiera kanske.

Läs mer
Visa alla