Full fart på höstens Aktuelltutbildning

Över 700 personer som representerar 400 företag har genomgått MRFs Aktuelltutbildning i Bilplastteknik. En uppsamlingskurs kommer att anordnas i Stockholm för de som ännu inte gått utbildningen. Håll utkik efter datum på vår bokningssajt.

Den obligatoriska utbildningen har rullat genom hela landet under hösten och den sista ordinarie kursen går i Växjö 21 november.

Aktuelltutbildningen 2017 omfattas av:

  • Plastreparationer 2011 – 2017
  • Godkända bilplastreparations verkstäder – kontroller KBV
  • Vad får vi reparera?
  • Godkända material
  • Varför repareras så få delar bakom regnskyddet (Grupp 2-reparationer)
  • Strålkastarreparationer
  • Rep-Dels-Returen
  • Lönsamhet

Ett viktigt område är att öka Grupp 2-reparationerna, det vill säga plastdelar under regnskyddet och som inte behöver lackeras, som innerskärmar, luftstyrning, grillar, strålkastarinsatser med flera. Delar som allt som oftast förpassas till soptunnan istället för att lagas.

– En stötfångare för 5-6000 kronor lagas ofta, medan en strålkastarinsats för 11-12000 kronor kastas. Så det finns potential inom grupp 2-reparationer, men grejen är att hitta detaljerna. Problemet ligger inte hos plastreparatören, utan hos den som räknar på jobbet, säger Jan Olvenmo och tillägger att det är synd att så många av dessa detaljer hamnar i soptunnan när de kan skapa jobb/reparationstimmar, spara pengar åt kunderna samt värna om miljön.

– Allt fler talar om miljöanpassade reparationer, det innebär att man kan reparera upp till detaljens fulla värde, förklarar Jan Olvenmo.

Vi frågade medarbetare på tre företag om inställningen till Grupp 2-reparationer av bilplast.

Jens Svensson, Bil Månsson, Halmstad 

– Reparera bilplast i grupp 2 är intressant, men meningarna gå isär om vi ska göra det. Det finns utvecklingspotential, men då är det bra en specialist för att kunna bygga volym. Ford, som vi jobbar med, håller igen, men vi håller på att få stopp på det, säger Jens Svensson.

Christian Thystaed, Lackverkstan, Falkenberg 

– I mån av tid skulle vi kunna utföra fler grupp 2 reparationer, men det är sällan som vi har tid eftersom vi är för få medarbetare. Vad vi behöver en som enbart arbetar med bilplast och inget annat, säger Christian.

Patrik Westman, Din Bil, Göteborg 

– Det är bra, det finns potential inom grupp 2 reparationer. För att öka volymen måste man bearbeta kundmottagaren. Det handlar om att jaga på hela tiden. Funkar inte det så får man jaga på plåtslagaren, säger Patrik.

Dela via mail

Bilplast

Kurser online i Kemiska arbetsmiljörisker

MRF arrangerar nu utbildningen i ”Kemiska arbetsmiljörisker” AFS 2014:43 (även kallad härdplastutbildning) som webbkurs där du...

Läs mer

Passa på att utbilda

MRFs kurser i bilplastteknik respektive elsäkerhet hos BoJo rullar på enligt plan. – Att vi kan...

Läs mer

Cabas och Fortnox nya i MRF VIM

Ett helt nytt och toppmodernt MRF VIM, Verkstaden i Molnet, är runt hörnet. – Inom en...

Läs mer
Visa alla