Expertsvar - Dyrt och trilskande originalkitt på trösklar - MRF

Expertsvar – Dyrt och trilskande originalkitt på trösklar

FRÅGA
Nu behöver jag råd! Vi har bytt en tröskel på en bil och naturligtvis var det sådant där tjockt original-kitt på tröskeln som var jobbigt att ta bort. Vi fick använda både skrapa och scotch brite för och avlägsna allt.

Nu stöter vi på patrull när det gäller att spruta detta original-kitt på tröskeln – lägger vi på samma tjocklek som originalet vill det bara börja halka av. Hur ska man göra detta?

Sedan säger försäkringsbolaget att detta ska tidsättas som ”Body”, enligt lacktidlistan. Jag hinner inte ens ta bort det gamla kittet på den tiden. Är det verkligen rimligt att det bara förväntas ta några futtiga perioder för och göra detta rätt tidskrävande arbete?

Dessutom påstår försäkringsbolaget att detta original-kitt ska ingå som förbrukningsmaterial; en tub beställs ju på original-reservdelsnummer och kostar skjortan per tub och tyvärr räcker inte en tub heller.

Kan detta verkligen vara rätt?

Tvekande Nisse


SVAR
Du är inte den första som råkar ut för detta, det är flera som hör av sig om samma sak.

Jag börjar med dina sista frågor, om förbrukningsmaterial. Som jag tidigare skrivit här ingår inte original-kitt som förbrukningsmaterial utan ska debiteras som reservdel.

Angående appliceringen ”Body”, enligt lacktidlistan, så avser det den så kallade stenskottsmassan som läggs på efter lackering (enkel maskering, sprutning, rengöring, ”Body”, spruta) och den tiden avser inte hantering av så kallat original-kitt utan ska tidsättas från fall till fall.

När det gäller att få appliceringen att stanna kvar och inte halka av, så får man se om det finns någon arbetsbeskrivning (fabrikantens eller kitt-tillverkarens). Jag har talat med flera som har haft samma problem som ni, men nu har löst det genom att lägga på i flera omgångar för och bygga upp tjockleken.

Jan Olvenmo, ansvarig lack- och skadesektionen