Skillnad på handlare och handlare - MRF

Skillnad på handlare och handlare

– Det är inte särskilt förvånande. Att köpa bil är ofta kostsamma historier och om något går fel är man därför mer benägen att klaga, säger Niclas Sturesson, ordförande i konsumentvägledarnas yrkesförening i ett pressmeddelande.

– Mängden klagomål betyder inte att branschen som sådan är oseriös. Men båda parter behöver förstå vikten av att kommunicera ordentligt så man inte redan från början har olika förväntningar på slutresultatettillägger Niclas Sturesson.

I en kommentar säger MRFs förbundsjurist, David Norrbohm, att han är inte överraskad samtidigt som han påtalar att det är skillnad på handlare och handlare, samt att det är ett stort antal transaktioner – drygt 1,3 miljoner begagnade bilar bytte ägare ifjol.

– Motorbranschen är väldigt stor och bilhandeln säljer ungefär en halv miljon begagnade bilar per år, varav drygt 200 000 säljs av MRF-anslutna företag. Dessa bilar säljs med minst en trafiksäkerhetsgaranti, men i regel med ett mer omfattande garantierbjudande från MRF-handlaren, förklarar David Norrbohm.

En viktig faktor är att en begagnad bil är en begagnad, tidigare använd, vara som dessutom är stor utgift för köparen – oavsett pris.

– Det uppstår lätt tvister kring vad som är normalt slitage och fel, och vad man kan förvänta sig av en begagnad vara som dessutom kan vara till åren kommen eller rullat långt, säger David.

Han berättar att MRF, som samlande branschorganisation för bilhandeln, har en bra dialog med Konsumentverket kring konsumentfrågor rörande just bilköp.

– Just nu arbetar vi på uppdatering av varudeklarationen för att bättre att kommunicera ut vad som är normalt underhåll och normalt slitage. Frågan har aktualiserats ytterligare i och med den växande andelen av fordon med privatleasing, berättar David Norrbohm.

Läs statistik på Konsumentverkets hemsida