Oklart om helrenoverade motorer - MRF

Oklart om helrenoverade motorer

– Det finns inte heller någon säkerhet i en utbytesmotor, många gånger är dessa motorer inte helrenoverade utan endast ”lagade” av ett renoveringsföretag i Fjärran Östern eller möjligtvis i Baltikum, förklarar MRFs Joachim Due-Boje.

MRF och SFVF uppskattar att det finns närmare 600 000 mindre personbilsmotorer på den svenska marknaden och som kan befinna sig i riskzonen. Enligt MRF och SFVF är det några få tillverkares motorer sticker ut anmärkningsvärt i en vagnpark där allt fler modeller närmar sig den kritiska punkten för maskinskada, haveri, som ligger kring 12 000-17 000 mil.
– Framför allt är det så kallade kristallmotorer som är allra känsligast både för skada och vid renovering, menar MRF och SFVF. Därför måste fordonstillverkarnas mycket strikta reparationsanvisningar följas vid renovering.

– Det räcker med ett uteblivet oljebyte i kombination med hård körning för att motorskadan ska vara ett faktum. Idag kan verkstaden byta från originalmotor till en utbytes för en totalkostnad kring 35 000 – 50 000 kronor, medan en utbytesmotor från generalagenten kan dra iväg uppemot 80 000 kronor.

Enligt SFVFs jurist, Ulf Stefansson, ska detta ställas mot att skadan kan komma överstiga bilens halva värde mer än väl.

– Även om bilen omfattas av någon form av garanti eller maskinskadeförsäkring bör avrådan vara att rekommendera, en avrådan som förmodligen innebär att bilen går till en för försäkringsbolaget dyr inlösen och utskrotning. Dessutom rubbas kundens förtroende för bilmärket när en nästan ny bil för 150 000 kronor skrotas, säger Ulf Stefansson.

Således är osäkerheten stor kring vad som går att göra för att rädda tämligen nya personbilar från inlösen och utskrotning.

MRF och SFVF har identifierat ett antal möjliga vägar för att kunna lösa problemen.
– Problembilden kring renoverade motorer är betydligt mer komplicerad än vad vi från början trodde. Dels handlar det om fackmässigheten på arbetets utförande, dels om garanti och ansvarsfrågan som en konsekvens av detta. Därför rekommenderar vi att verkstäderna fortsättningsvis hellre väljer en kvalitetsgodkänd begagnad motor med garanti, en så kallad Green Part med en garantiförsäkring från SBR-anslutna företag, säger MRFs Joachim Due-Boje och SFVFs Ulf Stefansson i det gemensamma uttalandet.

MRF och SFVF poängterar att verkstäderna ligger under konsumenttjänstlagen i tre år. Det innebär att om en renoverad motor går sönder på grund av undermålig renovering, står verkstaden för följderna eftersom felet troligen fanns från början. Verkstaden har inget lagligt skydd mot leverantören, vissa leverantörer ger verkstaden en viss arbetsersättning, dock utan ersättning för material. Konsumenten har, dessutom, enligt lagen också rätt till hyrbil, hotell, förlorad arbetsinkomst etc.
– Ytterligare ett förslag är att konsumenten får beställa en renoverad motor själv, då hamnar motorrenoveraren under konsumentköplagen. Då blir det jobbigare att inte ta sitt ansvar för det arbete som man utfört, berättar Joachim och Ulf.

Ett viktigt förtydligande är att MRFs och SFVFs synpunkter avser i första hand ett företag – utanför branschorganisationen MoRe – som utger sig att kunna utföra helrenoveringar av aktuella motortyper, men som inte utför dessa fackmässigt enligt fordonstillverkarens reparationsanvisningar med risk för kvalitetsbrister. Våra synpunkter avser inte renoveringar av delar eller bruket av utbytesdelar.