Just nu är det mycket svårt att se alla konsekvenser av hur WLTP införandet kommer att påverka bilhandeln. Några frågor som man kan fundera över är exempelvis ; Kommer det att gå att exportera begagnade laddhybrider till Norge fortsättningsvis?

Om inte, kommer värdet på dessa att påverkas?
Hur kommer andrahandsvärdet på en bil med hög skatt att vara ”extra” attraktiv efter tre år då skatten sänks och därmed påverka värdet positivt?

Förutom detta så kan man läsa i pressklippen nedan att biltillverkarna står för rejäla utmaningar gällande utsläppsnivåer.


Miljardböter väntar bilindustrin – nya EU-regler om utsläpp | Ny Teknik

Biltillverkarna hotas av mångmiljardböter | Sydsvenskan


Bilhandel

Begagnatmarknaden – april 2019

Anders Holmqvist, bilbranschkonsult, kommenterar utvecklingen på marknaden för begagnade bilar.

Läs mer

MRF gör omtag på Cecra

Frågan om SERMI, tillgången till bilens tekniska information avseende motorstyrning, säkerhet och stöldskydd, för icke märkesauktoriserade...

Läs mer

Nyreg april 2019 – Laddbara bilar ökar kraftigt

Anders Holmqvist, t f bilhandelsansvarig på MRF, kommenterar mars månads nybilsregistreringar;

Läs mer
Visa alla